Test: Nya Citroën C3 - En frisk fläkt

Sin vana trogen så tar återigen Citroën greppet om ryktet att vara lite annorlunda än sina konkurrenter. Ett riktigt hälsosamt grepp som är uppfriskande på en marknad där produkterna ofta följer samma mönster.

Nya Citroën C3 är ett bra exempel på Citroëns filosofi att producera bilar med känsla, att våga tänka utanför ”boxen” och skapa något individuellt. Vi såg det senast i Citroën C4 Cactus där man först introducerade de något udda Airbumps på sidor och på stötfångare. Vi var nog många som ställde oss tveksamma till det designdraget, trots att vi egentligen tyckte det var en riktigt bra och kul detalj som urskilde bilen från mängden av stereotypa produkter på marknaden. Hur skulle den konservativa svenska marknaden ta emot detta nytänkande, lite futuristiska koncept?

Nu, två år efter introduktionen av C4 Cactus, så har det visat sig att modellen är Citroëns bästsäljande personbil med en volym som klart överstigit de modesta förväntningar man hade. Nya Citroën C3 följer samma filosofi och det är inget annat än uppfriskande.

Citroën C4 Cactus

C4 Cactus

Foto: Håkan Nilsson

Nya Citroën C3

Släktskapet är tydligt

Foto: Håkan Nilsson

Nya Citroën C3 bygger på PSA:s (Peugeot & Citroën) härliga EMP2 plattform som såg dagens ljus i den fina Peugeot 308 som lanserades hösten 2013. Plattformen är s.k. skalbar, vilket innebär att den går att använda i ett flertal olika modeller, t.ex. nya Peugeot 3008 SUV och i den helt nya transportbilen Citroën Jumpy som just lanserats.

Förutom att nya Citroën C3 exteriört knyter an till den tidigare nämnda C4 Cactus, så är den påtagligt sportig i sin framtoning. I lägsta utrustningsalternativet, LIVE för introduktionspriset fr. 119.900 kr, så saknas dock bl.a. Airbumps, lättmetallfälgar och möjligheten att välja annan färg på taket och backspeglarna. För ett tillägg på endast 9.900 kr får man allt detta plus en hel del andra godsaker, både exteriört och interiört, som t.ex. 7” pekskärm till vilken man kan koppla sin smartphone etc., i FEEL varianten.

Vill man dessutom ha prylar som panoramaglastak, 17” lättmetallfälgar, läderratt, backkamera etc. så köper man till SHINE paketet för 19.900 kr. Med andra ord så går nya Citroën C3 att utrusta ordentligt men ändå hamnar den klart under 200.000 kr. Det som saknas i samtliga varianter är inställning för svankstödet och kurvhandtag för passagerare. Det var nog den enda bristen jag kunde upptäcka i ett annars mycket attraktivt alternativ i klassen.

Nya Citroën C3

Airbumps skapar en egen profil

Foto: Håkan Nilsson

Nya Citroën C3 kommer med tre olika motoralternativ som samtliga tillhör bland det mest ekonomiska som finns att tillgå idag. Det börjar med den pigga 3-cylindriga bensinmotorn  PureTech 82, som med endast 82 hk är en riktigt pigg rackare. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är endast 4,7 l/100 km och CO2 utsläppet låga 108g/km. Den här varianten kommer endast med en 5-växlad manuell låda som fungerar utmärkt med denna motor.

Nästa steg upp är PureTech 110 som är samma motor som instegsmodellen men med en turbo. Den är även utrustad med Start/Stopp funktion för att minska förbrukningen och utsläppen ytterligare. Vid blandad körning drar den 4,6 l/100 km och CO2 utsläppet är 103g/km. Vill man inte köra manuellt så går det att få modellen med den nya fina EAT6 automatlådan  med 6 växlar. Smidig och snabb utan några ryck. Både 82 hk och 110 hk motorerna fick utnämningen International Engine of the Year 2016, vilket påvisar hur duktiga PSA är på teknik.

Nya Citroën C3

Med två färger får C3 en sportig look

Foto: Håkan Nilsson

Föredrar man diesel så finns även BlueHDi 100 på 100 hk att tillgå. En bottenstark motor som erbjuder en överraskande potent prestanda. Dessutom är den bland de snålaste bilar man kan köra med en blandad förbrukning på riktigt låga 3,6 l/100 km och ett CO2 värde på 94g/km. Även denna modell går att få med EAT6 automatlådan, vilket faktiskt är att föredra.

Körkänslan i nya Citroën C3 är riktigt skön. Den är på typiskt franskt manér, mjukare satt än sin kusin Peugeot, vilket bidrar till en riktigt behaglig gång på ojämna vägar. Dessutom är nya C3 riktigt tyst. Faktiskt förvånansvärt tyst. Även vid högre hastigheter kunde man föra ett samtal utan att höja rösten.

Jag fick testa bilen både på våra svenska vägar och på de parkettliknande spanska motorvägarna runt Barcelona och var riktigt imponerad. Trots att nya C3 är mjukare i sin fjädring så fungerade den alldeles utmärkt på kurviga vägar, mycket tack vare den fina EMP2 plattformen. Visst neg bilen en aning men hade knappt några understyrnings tendenser som annars är vanligt på framhjulsdrivna bilar.

Nya Citroën C3

Enkelt, logiskt och trevligt

Foto: Håkan Nilsson

Nya Citroën C3

300 liter är rymligt för klassen

Foto: Håkan Nilsson

Gemensamt för samtliga varianter är den genialt avskalade interiören. Tydliga instrument i kombination med trevliga designlösningar på både instrumentpanelen och dörrsidor, bidrar till en påtaglig trevnad i kupén. Stolarnas utformning är typiskt franskt. Mjuka och bekväma men tyvärr avsaknad av justerbart svankstöd. Trots detta kunde jag hitta en riktigt bekväm körställning för mina 197 cm. Som vanligt på bilar i denna klass så saknas möjligheten att sänka passagerarstolen, vilket kanske inte stör personer av normalstorlek, men jag satt nästan med huvudet i taket. Fast jag är ju inte heller av normalstorlek.

Baksätet bjöd på en överraskande bra komfort för två personer. Bra höjd för huvudet och sköna säten för längre resor. Baksätets ryggstöd går att fälla 60/40 för utökat lastutrymme i det annars ganska lilla bagageutrymmet på 300 liter (som faktiskt är stort för klassen). Under golvet i bagageutrymmet finns faktiskt plats för ett nödreservhjul, något som börjar bli mer och mer ovanligt numera.

Nya Citroën C3

Foto: Håkan Nilsson

En ny detalj som kommer även till Sverige, är Citroën Connected Cam. Det är en fast installerad kamera bakom backspegeln, som filmar framåt. Tanken är att man ska kunna skicka hem bilder direkt från bilen för att dela med sig av sina upplevelser. Eftersom kameran är igång hela tiden, så registrerar den händelseförloppet 30 sekunder innan och en minut efter en olycka. Det hjälper till att fastställa orsak och kan även hjälpa till att förebygga olyckor. Detta är ett tillval i Feel och Shine modellerna. 

Överlag så har Citroën lyckats ta fram en riktigt trevlig bil som på ett smakfullt sätt, bryter mot de normer som andra tillverkare går efter. Designen är utmanande och subtil. Interiören är inbjudande och funktionell. Det är en bekväm och ekonomisk bil som borde tilltala de som söker en prisvärd tjänstebil eller en potent andrabil. Bra jobbat Citroën!

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig