Test: Fords kanadensare tar plats

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Ford Edge Sport utgår från samma plattform som Ford Mondeo men byggs i Kanada. Stilen är lite typiskt maffigt amerikanskt, på gränsen till vulgär. Men kan den utmana de etablerade konkurrenterna.

Det första intrycket är att Ford Edge Sport är en stor bil, lite klumpig och med ett designspråk som är en korsning mellan amerikansk kraftfullhet fram och japanskt överarbetade profilveck bak. Den gör mig lite kluven. Den ser inte sportig ut…eller? Nu var ju testbilen utrustad med alldeles för små vinterdäck för att göra bilen rättvisa, så jag borde kanske ge den en chans. Den ser bättre ut med 20” standardhjul.

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Interiört är Ford Edge Sport riktigt trevlig. Instrument och reglage är desamma som i Mondeo. Instrumenten är tydliga men infotainmentsystemet tillhör inte de bättre jag testat.  Det kändes plottrigt och jag kunde inte riktigt förstå logiken. Dessutom gillar jag inte pekskärmar, ett mode som tar bort fokus från körningen och blir fort full av fingeravtryck. Ratten innehåller ett större antal knappar som vid en första anblick ser lite krångligt ut, men som faktiskt är riktigt logiska. Ljudsystemet från Sony är detsamma som i Mondeo, men jag upplevde ljudet lite väl ”burkigt” för att få toppbetyg.

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Framstolarna är riktigt bekväma. Ett flertal inställningsmöjligheter gör längre resor riktigt komfortabelt. Även baksätet erbjuder en skön komfort för två vuxna. Benutrymmet är riktigt bra. Mittplatsen är även det bekvämt, till skillnad mot det flesta bilar. Bagageutrymmet är väl tilltaget och klarar 602 liter när baksätet är uppfällt. Fäller man ryggstöden (40/60) får man hela 1 847 liter att lasta i.

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Ford Edge Sport är väldigt tyst. Man har stoppat in laminerat glas i alla rutor utom bakrutan och det dämpar mycket ljud. Dessutom har bilen ett bullerreducerande system som hjälper till att minska ljudet i bilen. Det utgår från tre mikrofoner i kupén som spelar in bullret. Ett system analyserar frekvenserna och sedan sänder det ut samma exakt samma signal via bilens högtalarsystem. Tanken är att ljudvågorna ska neutralisera varandra och det verkar fungera utmärkt.

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Körmässigt är Ford Edge Sport riktigt bekväm. Det som drar ner betyget lite är den aktiva styrning som testbilen var utrustad med. Den ska hjälpa till att göra bilen mer lättmanövrerad i lägre farter men som blir lite okänslig i högre farter. Den aktiva styrningen är ett tillval för 5 500 kr extra. Dieselmotorn med dubbelturbo på 210 hk, var riktigt pigg upp till 100 km/h, sedan orkade inte motorn riktigt med den tunga bilen. I samarbete med den 6-växlade Powershift automaten och den fina fyrhjulsdriften så kändes ändå bilen betydligt sportigare än den såg ut. Blandad förbrukning uppges till 5,9 l/100 km och det är riktigt bra!

Ford Edge Sport

Foto: Håkan Nilsson

Ford Edge Sport kostar från 413 400 kr och det känns spontant som rätt mycket om man jämför med konkurrenterna. Ingångspriset är 399 900 kr för Edge Titanium och hela 476 900 kr för Vignale. Visst är det en stor och bekväm bil, men trots att man sänkte priset med 60 000 kr bara ett par månader efter introduktionen, så är det fortfarande lite svårt att motivera.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig