Styr fyra hjul bättre än två?

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Ett av Renaults huvudnummer när man lanserade Talisman, var att den kunde styra även med bakhjulen. Jag tyckte det lät riktigt intressant och ägnade ett par dagar till att testa bilen på snöiga och isiga vägar.

Bilen med ett namn som betyder Lyckobringare är riktigt snygg, framförallt exteriört. Men lovar den sportigt eleganta designen vad den lovar? Jag kunde nog inte ha valt bättre dagar att testa den. Vinterns första snö hade fallit över Stockholmstrakten och det sedvanliga första ”lilla” kaoset var ett faktum. Det var dagarna före ”den historiska snökanonen” som lamslog vår huvudstad.

Solen sken och den blå Renault Talismanen gnistrade vackert. Snön låg vit på vägen och bilen hade fyrhjulsstyrning, eller 4Control som Renault valt att kalla systemet. Spännande. Testbilen var en välutrustad variant med en riktigt pigg och trevlig diesel med dubbelturbo på 160 hk och med ett vridmoment på 380 nm.

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Den 6-stegade automatlådan med dubbelkoppling, arbetade riktigt fint. 4Control systemet innehåller även adaptiva stötdämpare, som med hjälp av ett system som kallas Multi Sense ger möjligheten att välja mellan fem olika körlägen som ändrar karaktären på styrning, dämpning, växellåda och gasrespons. Dessa är Eco, Comfort, Neutral, Sport och Perso (som man själv programmerar).

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

4Control systemets riktiga fördelar märktes framförallt i lägre farter. I rondeller och trånga garage så var känslan påtaglig. Bilen styrde betydligt snävare och det kändes riktigt bra. På motorvägen fungerar inte systemet eftersom det inte är aktivt över 80 km/h. Den generella körkänslan i Renault Talisman var bra utan att imponera. Bilen var trygg men inte speciellt spännande. Fast visst styr fyra hjul bättre än två. Kanske något för andra tillverkare att ta fasta på.

Renault Talisman 4Control

Testbilen var utrustad med adaptiv farthållare, autobroms, filbytesvarnare och en head-up display som dock inte tillhör de bättre. Alltså, ungefär vad de flesta andra bilar i detta segment erbjuder. Säkerhetsnivån är hög, men inget nytt och revolutionerande. Bara tryggt. Med tanke på att priset börjar på 308.900 kr och att det hamnar på närmare 370.000 kr med testbilens utrustning där det mesta ingår, så är nog 4Control systemet det som skulle få mig att välja en Renault Talisman.

Läs även  Är Renault Talisman en ”lyckobringare”?

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig