Redan dags för en uppdatering av nya Volvo

Volvo S90

Foto: Håkan Nilsson

Bara några månader efter lanseringarna av S90 och V90 är det dags för första uppdateringen av modellerna. Det handlar inte om fel som ska justeras utan ytterligare förbättringar.

Uppdateringarna handlar om sådant som förbättrar säkerheten, drivlinan och uppkopplingsmöjligheterna. Volvos lösning för integration av smartphones inbegriper redan Apple CarPlay och kompletteras nu med Android Auto via Volvos gränssnitt.

Förutom en sömlös integration för smartphones med stöd för de vanligaste operativsystemen har Volvos 90-serie nu även ett trådlöst (over-the-air) system för navigationsuppdatering.

Volvo 90-serie uppdatering

Foto: Volvo Cars AB

Volvo Cars har tillämpat sitt säkerhetstänk även på den uppkopplade bilen och skapat två nya webbbaserade säkerhetsfunktioner som nu gör debut i XC90, S90 och V90: varning för hala vägbanor och information om varningsblinkers på vägen. De här funktionerna använder molnet för att skicka säkerhetskritiska data mellan bilar.

”Dagens Volvobilar har många säkerhetssensorer. Att dela säkerhetsrelaterad information – oavsett om det handlar om förhållanden eller faror längre fram på vägen – är ett hänsynsfullt och praktiskt sätt att använda den information bilen redan samlar in.”, säger  Peter Mertens, Senior Vice President för Research and Development på Volvo Car Group.

”Med de här molnbaserade säkerhetsfunktionerna bidrar Volvo Cars till att skapa en helt ny typ av trafiksäkerhetssystem.”, fortsätter han.

Volvo Cars skalbara produktarkitektur (SPA), som 90-serien är baserad på och kommer på nya 60-serien, innebär att nya säkerhetssystem kan läggas till i alla bilar som byggs på plattformen med liten eller ingen fördröjning.

Varningssystemet för hala vägbanor ger föraren bättre kunskap om både de aktuella vägförhållandena och förhållandena längre fram genom att anonymt samla in information om underlaget från bilar längre fram på vägen och förvarna förare som närmar sig ett halt vägavsnitt.

Varningssystemet för varningsblinkers informerar förare om andra Volvofordon med påslagna varningsblinkers längre fram på vägen, vilket ger dem möjlighet att sänka farten i tid. Det här är till stor hjälp, särskilt i kurvor med skymd sikt och på backkrön. Dessa två nya molnbaserade säkerhetssystem kommer till en början att lanseras i Sverige och Norge för att därefter även införas på andra marknader.

Förutom att förbättra uppkopplingsmöjligheterna och säkerheten har Volvo Cars även skapat flera nya varianter av Drive-E-drivlinan. Den 4-cylindriga D3-dieselmotorn i kombination med en ny manuell 6-stegad växellåda ger en bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km i S90 och koldioxidutsläpp på 114 g/km. Samma resultat uppnås med den nya 6-stegad automatlådan i kombination med D3-motorn som nu även kommer att installeras i fyrhjulsdrivna bilar.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig