Nya VW Golf – Fylld med ny teknik

Nya Golf

Foto: Volkswagen AG

När Volkswagen nu presenterar den senaste generationen av klassledande Golf, så sparar man verkligen inte på krutet. Man adderar teknik som normalt återfinns i premiumklassen. Det handlar om att behålla positionen som ledare inom den populära Golf-klassen, och det bådar gott.

Förutom att nya VW Golf utrustas med en helt ny generation bensinmotor, 150 hk turboladdad 1,5 TSI Evo med aktiv cylinderstyrning (ACT), så laddar man även på med ett avancerat infotainmentsystem med den största bildskärmen i klassen (9,2”), geststyrning, avancerade förarassistenssystem med bl.a. Traffic Jam Assist och Emergency Assist.

Instrumenteringen är helt ny. Active Info Display är ett helt digitalt centralinstrument med flera interaktiva funktioner. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

Det finns fem olika informationsprofiler, där typen av information och grafik som visas ändras: Classic, Consumption & Range, Efficiency, Performance & Driver Assistance och Navigation.

LED-strålkastare ersätter Xenon-strålkastare för en förbättrad ljusbild vid mörkerkörning. En nyutvecklad 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor för Golf. Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har också utökats.

Nya Golf

Foto: Volkswagen AG

Full-LED-bakljus är standard. Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner full-LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av full-LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

En uppdaterad exteriör design ger ett kraftfullare intryck än tidigare. Bland förändringarna kan nämnas nya stötfångare fram och bak, nya fälgar och lackfärger. Interiören på Golf årsmodell 2017 har också uppgraderats med bland annat nya material. Nya dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

GTI-versionerna skiljer sig genom färgapplikationer, som matchar karaktären för respektive Golf-version, istället för den vanliga kromlisten i kylargrillen och strålkastarna, har Golf GTI den karaktäristiska röda listen i kylargrillen – som nu är förlängd och blivit ännu tydligare. Avgassystemets kromade ändrör har också fått större diameter. Dessutom adderar man extra prestanda för Golf GTI. Nu ger den hela 245 hk!

Nya Golf

Foto: Volkswagen AG

Från sommaren 2017 erbjuds Security & Service-paketet för Golf. Detta ger föraren möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Där ingår till exempel tjänster som Automatic Accident Notification, Breakdown Call (Nödsamtal) och Service Scheduling (där föraren kan boka service på din verkstad). Breakdown Call gör det möjligt för föraren att använda infotainmentsystemet för att kontakta Volkswagen Emergency Call Centre.

Nya Golf kan köras delvis automatiskt. Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt. Lane Assist utgör grunden i det här system med aktiv filhållningsfunktion även i hastigheter under 60 km/h.

Systemet styr inte bara emot för att korrigera om bilen oavsiktligen lämnar sitt körfält, utan den aktiva filhållningshjälpen håller också Golf i körfältets mitt eller i den position som föraren föredrar.

Utöver den nya 150 hk turboladdade 1,5 TSI Evo motorn och den ökade effekten på GTI modellerna, så är motorutbudet detsamma som tidigare. Den svenska förförsäljningen av uppdaterade Golf startar preliminärt vid månadsskiftet november/december 2016.

I samband med försäljningsstarten kommer priserna att släppas och mer information komma om modellprogram och utrustningsnivåer. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2017.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig