Nya e-Golf minskar räckviddsångesten

VW e-Golf

Foto: Volkswagen AG

Bara en dryg vecka efter att Volkswagen gått ut med informationen att man ökar produktionen genom att öppna en ny fabrik i Dresden, så släpper man informationen om nya e-Golf.

Enligt den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km (räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC). I verkligheten bör det hamna närmare drygt 200 kilometer på en laddning. Räckvidden är ju beroende av hur mycket el som andra funktioner förbrukar, som t.ex. luftkonditionering. Men sammantaget innebär det en räckviddsökning med närmare 50% och det är inte illa.

Det som bidragit till denna ökning är ett nytt litiumjonbatteri där energikapaciteten har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom en timme via en CCS laddstation (DC, 40 kW). När bilen laddas över natten eller under arbetsdagen från en laddbox (AC, 7,2 kW), uppnår man 100% laddning på mindre än sex timmar.

VW e-Golf

Foto: Volkswagen AG

Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Det maximala vridmomentet har ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den teoretiska snittförbrukningen är enligt körcykeln NEDC 12,7 kWh/100 km. Detta är dock ganska svårt att uppnå i verkligheten eftersom den bygger på förutsättningar som sällan förekommer i trafiken. Den framhjulsdrivna bilen klarar 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten är 150 km/h. En förbättring jämfört med föregångaren.

VW e-Golf

Foto: Volkswagen AG

Utrustningen i nya e-Golf kommer att vara i princip desamma som i nya Golf med förbränningsmotorer. Den innefattar full-LED-strålkastare och full-LED-bakljus, den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya 9,2-tums infotainmentsystemet med geststyrning Discovery Pro. Dessutom levereras e-Golf med onlinetjänster såsom e-Remote (inkluderar start/stopp, batteriladdning och extra luftkonditionering), Guide & Inform (där föraren bland annat kan hitta laddstationer) liksom App Connect med smartphonegränssnitten Mirrorlink , Android Auto och Apple CarPlay.

VW e-Golf

Foto: Volkswagen AG

Även förarassistanssystemen är desamma för nya e-Golf. Där ingår bl.a.  Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h), fotgängarövervakning för Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake samt Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet). Nytt är också att e-Golf är utrustad med en elektronisk ljudgenerator. Genom att avge ett ljud utanför bilen så ska det bli lättare för framförallt fotgängare och cyklister att uppmärksamma den annars tysta bilen.

Liksom övriga versioner i Golf-programmet som uppdateras får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. Redan nu går e-Golf (från ca 392 000 kronor) och laddhybriden Golf GTE (från cirka 379 500 kronor) att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Försäljningsstarten för övriga Golf-versioner sker i början av december.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig