Crossland X – En ny crossover från Opel

Opel har en aggressiv produktutveckling de kommande åren. Förutom att man påbörjade lanseringen av ett helt nytt motorprogram för ett par år sedan, så kommer det sju nya modeller under 2017. Man kallar denna offensiva satsning för ”7 under 17”. 

Aldrig tidigare har Opel lanserat så många nya modeller under ett och samma år. Totalt kommer Opel att lansera hela 29 nya modeller mellan 2016 och 2020, vilket är branschens klart mest ambitiösa målsättning.

Vi känner redan till den nya utmanaren på elbilsmarknaden, Opel Ampera-e, som med en räckvidd på 50 mil och sportbilsprestanda, kommer att bli en svår nöt att knäcka för konkurrenterna. Den kommer dessutom att vara mycket aggressivt prissatt när den kommer till Sverige under våren 2017.

En ny Insignia är också på väg. Den blir större, lättare och lyxigare än nuvarande Insignia. Det är en mycket viktig modell för Opel som haft det lite svårt att nå ut till en större målgrupp med den annars fina modellen. Lanseringen sker i samband med bilsalongen i Genévè.

Utöver dessa modeller så lanserar Opel även en helt ny bil i det så kallade B-segmentet. Det handlar om en rymlig crossover, CUV, som kommer att kallas Opel Crossland X och placerar sig snäppet över Opel Mokka X.

"Köparna av bilar i B-segmentet vill också ha bilar med mer personlighet", säger Opels CMO, Tina Müller. ”Vi uppfyller dessa förväntningar med Crossland X och erbjuder en bil med spännande design och som är lättmanövrerad i city, pålitlig på långa sträckor samt har gott om utrymme för barn och matkassar”.

Sedan 2010 har försäljningssiffrorna för SUV- och CUV-modeller femdubblats. Opel Crossland X kommer att ge ytterligare kraft till det här segmentet och ökad tillväxtpotential för Opel. Med den nya CUV-modellen startar Opel en crossoversatsning och adderar ännu en kategori till den existerande produktportföljen som sträcker sig från citybilen ADAM till familjebilen Zafira.  

Det är en riktigt intressant produktstrategi som ska bli riktigt spännande att följa. Man kan bara hoppas att de svenska kunderna förstår vilken resa Opel gjort de senaste åren.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig