Blixten blir elektrisk

Opel Ampera-e

Foto: Adam Opel AG

Marknaden drunknar inte direkt i bilar med elektriska drivlinor som kan matcha förbränningsmotorns räckvidd. Idag är det bara Tesla som klarar sig någotsånär. Men i vår kommer ”Der Blitz”* och det lär sätta fart på andra tillverkare.

Det har skrivits kilometervis med artiklar om Tesla och deras fantastiska bilar med en räckvidd som imponerar. Inga tillverkare har lyckats komma ens i närheten trots stora investeringar. Den uppdaterade BMW i3 klarar 30 mil på pappret och är den bil som idag kommer närmast i jakten på adekvat räckvidd. Därefter följer Nissan Leaf med 25 mil och Renault Zoe med 24 mil. Men detta är räckvidder på pappret som generellt är svåra att uppnå.

Opel Ampera-e

Foto: Adam Opel AG

Men i vår får Tesla verkligen en match om tätpositionen då Opel lanserar den USA tillverkade Ampera-e. Det är en elbil i BMW i3 storleksklass, dvs större än Nissan Leaf och Renault Zoe. En bil som har en räckvidd på drygt 50 mil, mätt enligt med den nya europeiska körcykeln NEDC och som är standard för räckviddsjämförelse mellan olika elfordon.

Det innebär alltså att Opel Ampera-e har drygt 60 procent längre räckvidd än sin närmaste konkurrent. Inte illa. Men som alltid med deklarerade förbrukningar och räckvidder så får man ta siffrorna med en nypa salt. Dock ska vi komma ihåg att mätmetoden är identisk för samtliga elbilar och då bådar det gott för Opel.

Opel Ampera-e

Foto: Adam Opel AG

Ampera-e bara är 417 cm lång men ska ändå erbjuda bekväma sittplatser för fem personer. Bagageutrymmet lastar 381 liter och det är inte alls illa för en bil av den här storleken. Man har tagit tillvara på de fina inneutrymmena tack vare att man integrerat batteripaketet i bilens underrede. De är formade efter bilens design för maximalt nyttjande av ytor. De tio batterimodulerna består av totalt 288 litium-jonceller och ger en sammanlagd kapacitet på 60 kWh.

Opel Ampera-e

Foto: Adam Opel AG

Elmotorns maxeffekt är 150 kW/204 hk med ett vridmoment på hela 360 Nm som finns tillgängligt direkt från stillastående. Resultatet är en riktigt snabb bil som klarar 0-50 km/ h på snabba 3,2 sekunder och 80-120 km/h på imponerande 4,5 sekunder (preliminära siffror). Mer än tillräckligt för trygga omkörningar, alltså. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 150 km/h för att spara på räckvidden.

Opel Ampera-e

Foto: Adam Opel AG

I Opel Ampera-e finns både den senaste generationens IntelliLink infotainmentsystem och Opel OnStar . Ampera-e erbjuder också en Wi-Fi-hotspot för upp till sju enheter, allt för att göra långresor trevligare för passagerare och då kanske framförallt barnen. IntelliLink-systemet är dessutom kompatibelt med både Apple CarPlay och Android Auto.

Opel Ampera-e

Foto: Adam Opel AG

Det är få bilar som jag personligen ser så mycket fram emot att få testa i vår som just Opel Ampera-e. Med ett utlovat pris som är åtskilligt mycket lägre än Tesla och lägre än BMW i3, har den alla ingredienser som krävs för att bli en succé. Snart finns inga ursäkter att inte köra fossilfritt förutom våra miljökaxiga politikers velande vad beträffar utbyggnaden av ett bättre laddnätverk. Sverige är tyvärr fortfarande ett u-land jämfört med många EU länder.

*Opels logotyp kallas för Der Blitz - blixten

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig