Är Renault Talisman en ”lyckobringare”?

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Lovar namnet på Renaults kombi mer än vad den håller eller blir man verkligen lyckligare när man kör en Talisman? Visst är det en snygg bil och dessutom rätt rymlig, men räcker det för att göra mig lycklig?

Det finns en del att säga om Renaults namnstrategier, men det är inte det som jag tänker behandla i denna artikel. Den ska handla om utseende, utrymme och komfort. Tre faktorer som är viktiga för att göra en stor del av målgruppen till lyckliga ägare och vi börjar med utseendet.

Renault Talisman är en riktigt snygg kombi. Det första man slås av är den kraftfulla fronten med en LED-ljusdesign som är riktigt snygg. Här har Renaults designteam lyckats med konststycket att skapa en både sportig och elegant look som gör att man genast blir intresserad att ta reda på mer. Men det slutar inte där.

 

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Även från sidan är det en riktigt snygg bil. En elegant linje från framljusen till bakljusen. Den ser stor ut, lite i klass med Volvo V70 och VW Passat. Bakifrån är Renault Talisman riktigt kaxig, framförallt när LED-bakljusen är på. Den ser sportig och kraftfull ut. Frågan är om den kan leva upp till det snygga ”omslaget”?

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Interiört ser det vid en första anblick riktigt bra ut. Testbilen var utrustad med ett paket som kallas Intense, den näst högsta utrustningsnivån efter Initiale. Skinnstolarna såg riktigt sköna ut med eljustering, värme/kylfläkt och massage. Visst lovade det gott när jag placerade mina 197 cm bakom ratten, men varför går det inte att justera lutningen på sittdynan lite mer för ett bättre stöd och varför känns massagen som om någon knuffar mig i ryggen?

Kanske är det bara så att jag är lite för kräsen, men spontant så känns det som om man tagit lite genvägar beträffande stolskomforten. Fast det ska ju tilläggas att det är mycket bättre än vad jag tidigare upplevt i en Renault och sidostödet känns riktigt bra. Sådär ja. Ett par pluspoäng till. Utformningen av kupén är riktigt snygg, på gränsen till elegant i vissa avseenden. Bra materialval där till och med fuskträinläggen ser bra ut.

Instrumentbrädan domineras av en 8,7" stående pekskärm i mitten. Den går även att kontrollera med hjälp av ett vred mellan framstolarna. Infotainmentsystemet innehåller all möjlig information i en massa undermenyer som kan vara lite svåra att hitta under körning, såvida man inte tränat några timmar. Då börjar man förstå logiken bakom alla färgglada funktioner. Här ligger kontrollerna för det fina ljudsystemet från Bose, navigationen och fordonsinställningarna. En lite udda funktion är att man kan välja individuella profiler som ställer in förarstolen och ändrar färgen på alla instrument.

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

Utrymmet i framsätet är riktigt bra. Gott om plats för både ben och axlar. Att hitta en bra körställning går riktigt bra, med undantag för oss långa förare som inte har tillräckligt stöd för benen. Baksätet erbjuder en godtagbar komfort för två vuxna. Benutrymmet är dock lite snålt tilltaget och tillhör inte de bästa i klassen. Bagageutrymmet är i klass med Volvo V70 och rymmer 572 liter under insynsskyddet och med baksätet uppfällt. Gott om plats för familjens packning på semesterresan eller en barnvagn för småbarnsfamiljen. Fäller man baksätet så växer utrymmet till hela 1 681 liter, vilket är riktigt bra.

Renault Talisman

Foto: Håkan Nilsson

På det stora hela taget så är Renault Talisman en riktigt trevlig bil med många attribut som har potential att göra köparna nöjda. Själv så var jag kanske inte så imponerad som jag trodde att jag skulle bli. Det finns några tveksamma lösningar som drar ner betyget lite, inte bara detaljer utan även priset. Med tanke på att Renault Talisman börjar på modiga 308.900 kr och med alla tillval som testbilen var utrustad med, hamnade på närmare 370.000 kr, så vete tusan om den är en ”lyckobringare”. Kan tekniken och körupplevelsen ändra på min uppfattning?

Läs även  Styr fyra hjul bättre än två?

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig