Test: Superb, det smartaste kombivalet?

Skoda Superb Combi

Foto: Håkan Nilsson

Hur många vet att Skoda levererar en av marknadens största kombi och att kvaliteten är på en nivå mellan VW och Audi? Inte så många tydligen.

Skulle bilköparna veta vad vi motorjournalister vet, så skulle Skoda Superb Combi ligga betydligt högre på registreringsstatistiken. Vad är det då som gör att vi kombiälskande svenskar inte köper fler av denna utmärkta bil? Är vi fast i varumärkesträsket där märken som Volvo, VW, Audi, BMW, Mercedes etc. styr våra val? Är vi så måna om vår image att förnuftet sätts åt sidan? Tydligen är det så. Någon annan förklaring hittar inte jag.

Skoda. Smaka på namnet. Vad tänker du på då? De gamla och fruktansvärt fula bilarna med svansmotor och som välte i rondeller på 70-talet? För oss 50-talister och äldre, så är det säkert en bild som förföljer varumärket. Men visste ni att Skoda var en tillverkare av lyxbilar innan andra världskriget och innan kommunistregimen tog över kontrollen? Nej. Trodde väl det.

Skoda Superb Combi

Foto: Håkan Nilsson

När Volkswagen tog över Skoda året efter Berlinmurens fall, så påbörjades en utveckling med ständigt ökad kvalitet. I februari 2015 presenterades Skoda Superb i Prag. Det var den första modellen från det gamla anrika företaget som grundades av cykeltillverkarna Vaclav Laurin och Vaclav Klement redan 1895, som inte byggde på ”gamla” VW delar. Man hade vänt sig till VW koncernens lyxbilsmärke Bugatti och rekryterat Jozef Kaban (ansvarig för designen av Bugatti Veyron) som ny designchef. Man visade att det är dags att ta Skoda på allvar.

När jag testade Skoda Superb Combi sommaren 2015, var jag fullständigt övertygad om att detta var en av de allra bästa kombibilarna på marknaden. Kanske inte tekniskt lika avancerad som t.ex. Audi, BMW och Mercedes, men med lösningar som fick mig att undra om inte de smartaste utvecklarna fanns i Tjeckien. Efter att nyligen ha testat nya Mercedes E-klass kombi, Volvo V90 och den uppgraderade Audi A6 Avant quattro, var jag tvungen att testa Skoda Superb Combi igen bara för att bekräfta vad jag kände förra året.

Skoda Superb Combi

Genomtänkt och bekvämt.

Foto: Håkan Nilsson

Skoda Superb Combi

Tydliga instrument och info.

Skoda Superb Combi

Allt snyggt på sin plats.

Skoda Superb Combi

"Superbt" infotainment.

Detta är en stor bil. Större än någon annan kombi. Med en längd av drygt 4,85 meter är den i klass med Volvo V90 och Mercedes E-klass kombi. Skillnaden hittar man på insidan och där imponerar Skoda Superb Combi på i stort sett alla plan. Förutom att förarplatsen är snyggt utformad med tydliga instrument, en 8” pekskärm med rötter i VW, ett avancerat infotainmentsystem och riktigt sköna stolar, så är baksätet ett under av utrymme.

Det är den enda bil jag kan få plats med mina 197 cm i baksätet och sitta med luft till framstolarna. Skjuter man fram förarstolen till ett ”normalläge” så kan jag sitta med benen i kors! Bagageutrymmet sväljer 660 liter med baksätet uppfällt (10 liter mindre än nya E-klass men 100 liter större än V90) och fäller man ned ryggstöden så trycker man in 1950 liter.

Skoda Superb Combi

Bekväm förarplats.

Skoda Superb Combi

Sköna stolar.

Skoda Superb Combi

Gigantiskt utrymme!

Skoda Superb Combi

660 liter är 100 liter större än Volvo V90.

Foto: Håkan Nilsson

Exteriört så tycker jag att Skoda Superb Combi är en riktigt snygg bil. Rena och eleganta linjer som även ger ett sportigt intryck, speciellt om man väljer toppmodellen Laurin&Klement med 18” aluminiumfälgar som testbilen var utrustad med. Snygga LED inramade framljus med Böhmiska kristallstavar i botten och läckra LED-bakljus (också med kristall). Skoda står för även för en mängd smarta lösningar som gör vardagen mycket enklare. Här hittar vi bl.a. paraplyer i framdörrarna (precis som i Rolls Royce), isskrapa i tanklocket, löstagbar bagagerumslampa med magnet och mot ett litet tillägg, kontroll för passagerarsätet på förarsidan.

Skoda Superb Combi

Smart! Paraplyn i dörrarna.

Skoda Superb Combi

Smart! Isskrapa i tanklocket.

Skoda Superb Combi

Smart! Löstagbar lampa med magnet.

Testbilen var utrustad med fyrhjulsdrift och den härliga 190 hk starka 2,0 TDi dieseln från VW/Audi. En härligt bottenstark och skön motor som levererar både kraft och bränsleekonomi i ett perfekt samspel med den fina 7-växlade DSG automatlådan. Med 400 nm vridmoment, en medelförbrukning på låga 4,5 l/100 km och ett CO2 på 118g/km (trots fyrhjulsdrift), en fröjd att köra. Man har 5 olika förinställda körprogram att välja på beroende på vilka förutsättningar som råder.

Skoda Superb Combi

Snygg från alla håll.

Foto: Håkan Nilsson

Skoda Superb Combi

Böhmiska kristallstavar - snyggt!

Foto: Håkan Nilsson

Skoda Superb Combi är tyst. Betydligt tystare än de flesta kombibilar jag testat. Väghållningen är härlig och komforten på långfärd bland det bästa som går att få. Säkerheten är på topp med samma typ av förarassistanssystem man hittar i bl.a. Passat. Detta är en bil som verkligen förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än den får, därför ”i min bok” är detta i särklass mest bil för pengarna!

Priset då? Med 190 hk 2,0 TDi och fyrhjulsdrift så hamnar den på 321 800 kr. Vill man sträcka sig till toppmodellen Laurin&Klement (testbilen), så kostar den 352 500 kr, men då har man allt man kan önska sig. Hög tid att du tar dig en ordentlig titt på en av de bästa bilarna idag.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig