Test: Spännande knappar hos nya Mokka X

Opel Mokka X är bilen som spräckte mina fördomar.

Foto: Håkan Nilsson

Jag vill ju gärna tro att jag är fördomsfri – men när det kommer till bilar får jag nog vackert inse att så inte alltid är fallet… Opel har för mig inte direkt tillhört det mest hippa bilmärket, men ny teknik och spännande knappar har fått mig att tänka om.

Opel, smaka lite på namnet och ge dig själv en bild av vad det säger. För mig gick tankarna osökt till trötta gubbar i hatt och ännu tröttare, rostiga bilar. Men denna syn övergick direkt till något helt annat när jag fick möta min orangefärgade vän för veckan!
Låt mig presentera: Opel Mokka, Orange, Burning HOT Orange - here to serve!

Detta är en stor liten bil. Alldeles lagom för en till två personer plus kanske en liten människa till eller en hund. Utvändigt känns det som en liten, nätt bil med bra markfrigång men inuti känns den bra mycket större och rymligare. Med bekväma stolar och armstöd på förarstolen sitter man kungligt och har god uppsikt på vägen. Bagageutrymmet är nog det som har fått ge vika en aning åt denna annars genomgående mysiga bil.

Något som jag fastnade för redan vid första anblick var den fenomenala funktionen OnStar. En otroligt bra funktion för oss måttligt otåliga och mindre tekniskt lagda, är att kunna trycka på EN knapp, få prata med en VERKLIG person som vänligt vägleder oss med allt vi kan tänkas behöva hjälp med gällande bilens funktioner.

OnStar hjälper dig med navigation, bilproblem eller akutsjukvård.

Foto: Adam Opel AG

Opel Mokka X är både rymlig och bekväm.

Foto: Adam Opel AG

Funktionen, som finns installerad på de flesta Opel-modellerna idag, är en service som liknar den som redan finns i bilar från Premium-segmentet. Att man inte kan boka bord på restauranger eller förbeställa flygbiljetter via knappen i biltaket bekommer mig inte. Att ha denna lösning för vad den primärt är tänkt för: säkerhet för föraren och trafiken i allmänhet, räcker mer än väl!

Det finns alltså två knappar i taket, en blå och en röd. Den röda är en SOS-knapp som går till Opels egen larmcentral, en mycket smart lösning då det kan vara lätt att slinka med fingrarna och trycka på fel knapp, men då utan att för den skull blockera 112s larmcentrals linjer. Dock kommunicerar Opel-SOS med lokala/regionala larmcentraler och har därför befogenhet att hjälpa till med utryckning i nödsituationer.

Den blå knappen går till OnStar som alltså är en kundtjänst för föraren dit hen kan ringa om man t.ex. behöver navigation under körning, får punktering eller annan trafikrelaterad orsak.

Då bilen är uppkopplad mot GSM-nätet har den alltid teckning oavsett mobilens egen täckning, vilket är ett stöd om något skulle inträffa på någon enslig väg långt upp i de norrländska skogarna. Med SOS-knappen kan man givetvis även larma om man bevittnar en trafikolycka eller om du eller någon medtrafikant råkar ut för något livshotande, såsom hjärtinfarkt eller allergisk reaktion, som kräver akut läkarvård.

Skulle det vara så att bilen råkar ut för en trafikolycka, exempelvis en krock, ringer OnStars kundtjänst upp bilen automatiskt. Är man i tillstånd att svara och förklara läget, stannar telefonisten kvar i luren tills assistans kommer. Skulle det dock vara så att man inte svarar på OnStars anrop skickas ambulans omedelbart till platsen.

Detta anser jag är en riktigt bra, trygg och supersmart lösning som Opel Mokka har. De visar verkligen att de kan retas med premiumklassens fina finesser genom att med dessa lösningar plocka hem ”lyx-knappar” till oss Svenssons. Det som gör denna lösning ännu bättre är att den fungerar över hela Europa också. Är du exempelvis i Spanien och får punka eller motorstopp kan du trycka på knappen och få hjälp via din svensktalande kundtjänst.

Bagageutrymmet får ge vika till bekväma stolar.

Foto: Håkan Nilsson

Opel Mokka X är en stor men smidig bil.

Foto: Håkan Nilsson

Så har denna bil inga skavanker eller utvecklingsområden tänker ni? Jodå, även solen har sina fläckar.

Nummer ett: Bränsle. På Diesel-modellerna finns en märkning i tanklocken men inte på de bensindrivna bilarna. Där finns istället en ikon för informationsbok, alltså att informationsboken ska tillhandahålla vilket bränsle som gäller. I instruktionsboken står dock allmän information gällande både bensin och diesel. Detta kan verka vilseledande för den som inte är van att tanka bilen. Jag provade även att ringa till OnStar men inte heller de hade informationen. Det kan jag dock tycka att dem borde informeras med, då de ska ha full koll på bilen.

Nummer två: Helljus. Bör vara bättre än halvljuset. Vilket det säkert är om man rengör strålkastarna. Detta kan ju dock tyckas vara besvärligt om man är ute och åker i detta gråa landskap. Min önskan till nästa uppdatering är med andra ord att man adderar strålkastarrengöring i utbudet.

Men tillbaka till de bra sakerna. Låsanordningen, fiffigt Opel! Här har man verkligen tänkt till då det finns en knapp på varje dörrhandtag som är kopplat till centrallåset. Detta innebär att för att låsa eller låsa upp bilen räcker det med att du trycker på någon väl vald knapp och dörren låses eller låser upp. Toppenbra för dig som också alltid kör latmansdansen och ska bära med allt i en vända, man har ju oftast ett finger ledigt. För att inte tala om knapp-tokiga mindre individer.

Opel Mokka X 4x4 är en perfekt vinterbil.

Foto: Sara Gardlenius

Mokkan tar sig fram oavsett uderlag.

Foto: Sara Gardlenius

Då denna bil är utrustad med fyrhjulsdrift är det en utmärkt vän att ta ut på slippriga vintervägar. Superkul om man vill känna sig vild men trygg.

Jag tog en liten tur härom kvällen. Inget för rallyföraren, då bilen snällt rätar upp sig i alla lägen, och då vred jag hejvilt på ratten! Hyfsat kort bromssträcka också trots väldigt hal och moddig körbana.

Känner mig, som säkert många andra, inte helt bekväm med att sladda runt på vägen, och undviker helst ofrivilliga sladdar. Men tips är att ta ut din bil och känn på vad den och du går för, det ger dig hybris och förhoppningsvis efteråt mer kontroll och insikt i din bils kapacitet och din körförmåga.
Förhoppningsvis leder det, tillsammans med avstånd till framförvarande, till färre avåkningar, mindre köer och smidigare trafik.

Mokka är körglädje tycker Sara Gardlenius.

Foto: Håkan Nilsson

Med Mokkan var det en härlig trygg upplevelse att känna att hur jag än bar mig åt (med undantag där det var ca 5 cm ny-blask-snö) så rätade bilen upp sig utan större bekymmer.

Bara att packa in din lilla familj, din lilla packning och bege er ut i Europa. För även om den inte är så stor så åker man gärna långt!

author image

Sara Gardlenius

Kontakta mig