Test: Den är fortfarande svårslagen

I segmentet för större kombibilar har Audi A6 länge varit en av favoriterna i premiumklassen. Den nuvarande modellen kom för ett år sedan och redan är det dags för uppgraderingar. Audi är fortfarande en av de bekvämaste bilarna du kan hitta. 

Rent visuellt upplever man kanske inte så stor skillnad mot den modellen som lanserades före årsskiftet 2015/16, men tittar man noga har A6 fått en sportigare design på stötfångare fram och bak och tröskelbreddare

Det som länge utmärkt Audi A6 är den höga komfort som den levererar. Vid körning i motorvägsfart är Audi A6 Avant 2.0 TDI quattro nog en av de tystaste jag upplevt. Inte ens ljudet från vår grova asfalt lyckas tränga igenom. Att föra ett samtal med baksätespassagerarna går alldeles utmärkt utan att nämnvärt höja rösten.

Bagageutrymmet är bättre än många konkurrenter. Med ryggstöden uppfällda kan du få plats med 555 liter under insynsskyddet. Fullt tillräckligt för att få plats med en barnvagn eller packning för en längre resa med familjen. Fäller man ryggstöden (60/40) så lastar den hela 1 680 liter. Perfekt när man handlar på IKEA eller behöver transportera ett kylskåp.

Fram sitter man fantastiskt skönt i stolar som erbjuder så många justeringsmöjligheter, att jag har svårt att se någon som inte hittar en bekväm inställning. Eftersom jag är 197 cm lång, brukar mitt största problem vara stödet för benen. I Audi A6 Avant 2.0 TDI quattro är detta inga problem eftersom främre delen av sittdynan går att dra ut. Dessutom kan man justera lutningen med ett enkelt handgrepp. 

Baksätet blygs inte heller. Här finns gott om utrymme för två vuxna, både för benen och huvudet. Sätet ger ett skönt stöd utan att vara hård. Om någon vill sitta på mittenplatsen så är det inte lika bekvämt. Kardantunneln tar bort utrymmet för fötterna, men det fungerar nog bra för barn.

En del av komforten, framförallt för föraren, är tydliga Instrument och enkelheten att hitta det man söker utan att läsa en tjock manual. Menyerna i Audi MMI systemet är föredömligt enkla att operera. Istället för ”trendiga” pekskärmarmar finns alla inställningar lätt tillgängliga på den 8” stora färgskärmen som fälls ut ur instrumentpanelen när du startar bilen. 

Alla menyer kontrolleras enkelt via ett vred mellan framsätena. Här hittar man Audis snygga MMI-navigation plus med MMI touch. Kartvisning är mycket tydlig i 3D och innehåller bl.a. visning av sevärdheter och stadsmodeller. MMI touch är ett beröringskänsligt inmatningsfält för snabb inmatning av färdmålet.

Under vägledningen till färdmålet får man hjälp av TMCpro som tillsammans med Audi connect ger dig kontinuerlig trafikinformation online. Det visar också aktuella hastighetsbegränsningar, väg & broavgifter utomlands etc. Som tillval finns även Audi Smartphone interface som ger tillgång till Apple Carplay eller Android Auto beroende på val av telefon.

Nytt är också att Audi A6 erbjuds med Audi Matrix LED-teknologin som delar upp LED-strålkastarna i flera individuella dioder. Dessa aktiveras, avaktiveras eller dimmas individuellt beroende av trafiksituationen. När kameran upptäcker ett mötande fordon, justerar Audi Matrix LED ljusbilden genom att ta bort det ljus som kan blända. Samtidigt så behåller den fullt ljus på alla zoner runt omkring. Detta får vanligt ljus att blekna åtskilligt. Ytterligare ett steg i riktningen att göra det bekvämare för föraren och oerhört uppskattat under den mörkare årstiden. Det måste testas för att riktigt förstå värdet

Audi är lite av pionjärer inom fyrhjulsdrivning för personbilar. Deras quattroteknik har utvecklats åtskilliga gånger sedan den först introducerades 1980. Idag erbjuder man en fyrhjulsdrift som inte bara hjälper till att ta sig fram där andra bilar går bet, den ger bilen även dynamiska och säkra köregenskaper på vanliga vägar. Detta är något man framförallt uppskattar under vinterhalvåret.

I tillägg till quattro-tekniken erbjuds ett stort antal säkerhets- och assistanssystem som bidrar till att göra upplevelsen bekväm och säker. Det sammanlagda omdömet är att Audi A6 Avant 2.0 TDI quattro fortfarande är en av de bekvämaste bilar som finns att tillgå.

Köregenskaperna, de tekniska lösningarna, alla smarta förarhjälpmedel och förarplatsens utformning, lämnar inget att önska. Detta är definitivt en av mina favoriter, framför allt på vintern.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig