Test: Audi A4 - Fyrhjulsdrift i praktiken

En riktigt bra bil har blivit ännu bättre. Nya Audi A4 allroad quattro tar definitivt täten bland bilar som tar dig fram på ”all roads”.

Redan när jag testade den senaste generationen A4 för drygt ett år sedan, så blev jag imponerad. Designen var ny, trots att det kanske var svårt för de icke initierade att se skillnaden från tidigare modell. Men här fanns nya och snygga designelement som lyfte en redan snygg bil. Man hade tagit med sig mycket inspiration från de större och lyxigare modellerna. Där det märktes var framförallt i interiören.

Det finns en genomgående logik i utformningen av förarplatsen. Sköna stolar som ger en lång förare som jag (197 cm) en fullgod komfort. Tydliga instrument och lättarbetade kontroller som inte var gömda bakom någon trendig touchskärm som behöver rengöras hela tiden. I princip all information visas på den digitala skärmen mellan hastighet- och varvräknare. 

Dessutom finns en 8,3” stor TFT-skärm på instrumentpanelen. I standardutförande är mätarna analoga med ett digitalt informationsfönster. Väljer man Virtual Cockpit blir allt digitalt, vilket är riktigt läckert. Allt är harmoniskt och enkelt för att göra körningen till en bekväm upplevelse. Jag vill nog sträcka mig till att påstå att detta är en av marknadens bästa förarplatser.

Körkomforten är av absolut högsta klass. Ljudnivån i kupén vid körning på motorväg, är i nivå med de större A7 och A8. Stolarnas utformning och framförallt den av mig uppskattade justerbara förlängningen av sittdynan, gjorde körningen till en njutning. 

Utrymmet i baksätet är bättre än föregångaren. Här sitter två vuxna riktigt bekvämt på långresor. Mittenplatsen är det däremot lite värre med.Kardantunneln begränsar komforten en hel del. Takhöjden är det inte några problem med, inte ens för mig.

Bagageutrymmet lastar 505 liter med ryggstöden uppfällda. När ryggstöden fälls framåt (40/20/40) ökar lastkapaciteten med över tusen liter. Ryggstöden går givetvis att fälla inifrån bagageutrymmet men uppfällningen är än så länge manuell. Lastytan blir dessutom i det närmaste plan. Här finns också smarta förankringsdetaljer som skenor med justerbara öglor, en justerbar avgränsare för fördelning av bagaget etc.

Testbilen är den modell som förmodligen kommer att bli storsäljaren. Det handlar om 2,0 TDI som är en 190 hk stark diesel med 7-växlad automatlåda. Samspelet mellan motor och växellåda var perfekt. Den bottenstarka dieseln stack iväg förvånansvärt snabbt och den sömlösa växlingen var precis. Tack vare den avancerade quattro tekniken var A4 allroad quattro mycket välbalanserad, framförallt vid snabb kurvtagning.

För att verkligen få en känsla för vad fyrhjulsdriften kan bidra med, förutom stabilare vägegenskaper på vinterväglag, bestämde jag mig för att utmana naturens värsta hinder: en lerig åker. Det är inget underlag som man frivilligt kör ut bilen i, oavsett om den har fyrhjulsdrift eller inte. Men för att stilla min egen nyfikenhet, styrde jag helt sonika av vägen och ut i "spenaten". Här hade jag förmodligen fastnat med vilken bil som helst, men inte med Audi A4 allroad quattro. Den tog sig fram utan några problem och jag kunde andas ut. Audis quattroteknik är fortfarande bland det bästa som går att få och den här testen konfirmerar det.

Nytt för Audi A4 allroad quattro är möjligheten att välja till adaptiva stötdämpare för ökad komfort. Den utgår från sensorer som mäter rörelsen på alla fyra hjulen. Baserad på datan anpassar sig stötdämparna efter vägens beskaffenhet och det aktuella körförhållandet. Resultatet är en förbättrad väghållning, skönare komfort samt en bättre känsla vid off-road körning.

Audi var lite av pionjärer med fyrhjulsdrift i standardbilar. Det var ett arv från ur-quattron som en gång var den i särklass mest framgångsrika bilen i rallysammanhang. Under åren som gått, har Audi effektivt förbättrat tekniken och idag förknippas Audi med fyrhjulsdrift mer än kanske något annat märke. Nya A4 allroad quattro är därför en bil som tryggt och säkert tar dig fram på alla typer av vägar och underlag.

För de som ofta kör släp och tycker att det ibland kan vara lite svårt att backa, har Audi A4 allroad quattro ett riktigt smart tillval. Man kallar det Trailerassist och aktiveras genom att man trycker på en knapp. Allt man behöver göra sedan är att lägga i backen och gasa lite försiktigt. Bilen styr man med hjälp av backkameran och rattvredet som styr multimediasystemet. Här nedan kan du se en film som förklarar hur det fungerar.

Audi A4 allroad quattro är en vidareutveckling av den senaste generationen A4 som lanserades förra hösten. Genom att den har en 23 mm högre markfrigång, de gängse terrängattributen som plastdetaljer runt hjulhusen, hasplåtliknande skydd under stötfångare, kraftigare takrails och 17” fälgar, har man skapat en attraktiv bil som nog kommer att locka många köpare, framförallt i den något yngre målgruppen. Invändigt märks dock ingen skillnad. Samma härliga förarmiljö och ett utrymme som tillhör de bättre i klassen.

Nytt på Audi A4 allroad quattro är också Audi Matrix LED-teknologin som delar upp LED-strålkastarna i flera individuella dioder. Dessa aktiveras, avaktiveras eller dimmas individuellt beroende av trafiksituationen. När kameran upptäcker ett mötande fordon, justerar Audi Matrix LED ljusbilden genom att ta bort det ljus som kan blända. Samtidigt så behåller den fullt ljus på alla zoner runt omkring. Detta får vanligt ljus att blekna åtskilligt. Det måste testas för att riktigt förstå hur värdefullt det är. Här nedan kan du se en film som beskriver funktionen.

 

Med Audi A4 allroad quattro har man tagit en redan bra bil, kanske den bästa i sin klass, och gjort den ännu bättre. Om jag skulle välja mellan den vanliga A4 kombin och A4 allroad quattro, så faller valet tveklöst på den senare. Jag gillar designen, komforten och framförallt quattro tekniken. Detta är en bil som inte kommer att göra någon besviken, framförallt inte i vinter.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig