Skoda har fått upp farten

Foto: Skoda

Kort efter att jag fått chansen att testa den potentiella succén Kodiaq, så presenteras två uppgraderade Octavia modeller.

Den tjeckiska biltillverkaren ligger verkligen inte på latsidan. Förra året kom nya Superb, en bil som klart placerar sig på övre halvan av de som jag testat de senaste åren. För drygt en månad sedan fick jag privilegiet att testa marknadens kanske mesta SUV för pengarna, Kodiaq och nu presenterar man två uppgraderade (faceliftade) versioner av bästsäjaren Octavia.

Octavia RS

Foto: Skoda

Vi börjar med den häftigaste av versionerna: Octavia RS som fått en ökad effekt och 2.0 TSi motorn producerar numera 230 hk och ett maximalt vridmoment på 350 nm mellan 1.500 och 4.600 v/min. Det bör innebära minimal effektförlust vid växlingar och ett riktigt bra drag. Accelerationen 0-100 km/h ska ta 6,7 sek och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Skoda Octavia RS kommer även att erbjudas med den fina 2.0 TDi dieselmotorn som levererar 184 hk. Dessutom kommer man att kunna välja mellan framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift samt 6-växlad manuell låda eller den senaste generationen 7-växlade DSG automatlådan som man även hittar i VW.

Foto: Skoda

Förutom fler hästkrafter så får Octavia RS ett nytt utseende (på gott och ont enligt många) med bl.a. ny front med full LED strålkastare, större luftintag, svart diffusor bak, bred röd reflexramp och en vinge för att accentuera sportigheten.

Interiört hittar vi nya smarta uppkopplade tjänster och en 9,2” infotainmentskärm som innehåller all tänkbar information som t.ex. navigationssystemet Columbus, hotspot för trådlöst nätverk och möjlighet till LTE-internetuppkoppling.

Foto: Skoda

Dessutom packar man Octavia RS med det senaste inom förarassistans- och säkerhetssystem. Autobromssystemet Front Assist uppdateras och får fotgängarigenkänning och system som Trailer Assist, Rear Traffic Alert och döda vinkel-varnare introduceras för att hjälpa föraren att såväl backa med släpvagn som att upptäcka andra trafikanter i trånga situationer. Crew Protect Assist medverkar till att lindra skadorna om en olycka är oundviklig genom att stänga sido- och takfönster och spänna åt både förarens och passagerarens säkerhetsbälte.

Mer information och priser publicerar jag efter att jag sett bilen på presslanseringen i Wien 10-11 januari.

Octavia Scout

Foto: Skoda

Skodas ”skogsmulle” som de döpt till Scout, har också genomgått en hel del uppdateringar. Förutom de exteriöra detaljerna med ny front och full LED strålkastare så har man ekiperat Octavia Scout med silverlackerade underredsskydd fram och bak och ett omfattande skydd för underredet som skyddar broms- och bränslerör. Genomtänkt som vanligt av Skoda.

Skoda Octavia Scout har 30 mm högre markfrigång än vanliga Octavia och för att göra den mer anpassad för terrängkörning, har man förbättrat frigångsvinklarna fram och bak. Dessa är nu 16,6 grader respektive 14,5. I standardutrustningen ingår fyrhjulsdrift med en elektrohydraulisk lamellkoppling som fördelar kraften mellan fram- och bakaxel och elektronisk diffspärr (EDL) både fram och bak. Här hittar vi också ett speciellt körläge för terrängkörning som automatiskt kan hålla en konstant låg hastighet i branta nedförslutningar.

Foto: Skoda

För övrigt är Octavia Scout utrustad med samma förarassistans- och säkerhetssystem som Octavia RS. Även de uppkopplade tjänsterna är desamma. Som en del av Skodas så kallade Simply Clever lösningar, hittar vi en speciell Thermo-Flux funktion som bidrar till en bättre säteskomfort i både kallt och varmt klimat. Med 610 liters lastutrymme (1 740 liter med fällt baksäte) är Octavia Scout dessutom en av de rymligaste bilarna i klassen

Nya Octavia Scout kommer med tre motoralternativ:

- 1.8 TSI 180 hk, bränsleförbrukning 6,8 liter/100 km, toppfart 216 km/h och 0-100 km/h på 7,8 s.

- 2.0 TDI 150 hk, bränsleförbrukning 5,0 liter/100 km, toppfart 207 km/h och 0-100 km/h på 9,1 s.

- 2.0 TDI 184 hk, bränsleförbrukning 5,1 liter/100 km, toppfart 219 km/h och 0-100 km/h på 7,8 s.

En nyhet är att även 2.0 TDI med 150 hästkrafter kan kombineras med 7-växlad DSG-växellåda. Samtliga motoralternativ är fyrhjulsdrivna.

Foto: Skoda

Precis som med Octavia RS så återkommer jag med mer data, bilder och priser efter presslanseringen i Wien 10-11 januari.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig