Opels nya utmanare äntligen officiell

9 år efter att första generationen Insignia lanserades, är det nu dags för en snygg och sportig efterföljare. Kommer den att lyfta Opel i Sverige?

Nya Opel Insignia Grand Sport är en helt ny bil från grunden och upp. Det man omedelbart slås av är den slanka kupéliknande karossformen med en riktigt sportig framtoning. Bilen är 5,5 cm längre än föregångaren, vilket innebär att den är nästan 4,9 meter lång. Axelavståndet har ökat med 9,2 cm och det lär märkas på insidan. Den är marginellt bredare men 2,9 cm lägre och det bidrar till en lägre och sportigare känsla i kupén samt en klassledande aerodynamik där CD-värdet är imponerande 0,26!

Efterföljaren innehåller en hel del smarta konstruktionslösningar och den omfattande användningen av lättviktsmaterial har bidragit till att minska vikten med upp till 175 kilo! Nytt är fyrhjulsdriften med aktiv fördelning av motorns vridmoment och en ny 8-växlad automatlåda. Nästa generations matrixstrålkastare IntelliLux LED reagerar ännu snabbare och mer exakt och har en räckvidd på hela 400 meter. Bland andra nya funktioner märks vingelvarning, head-up display och 360-graders kamera. Infotainmentsystemet och uppkopplingsmöjligheterna innehåller den senaste generationen IntelliLink- system och Opel OnStar. Fotgängarskyddet har ökat med hjälp av en aktiv ”popup-motorhuv”.

Förutom Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keep Assist och Lane Departure Warning (LDW) så är nya Insignia Grand Sport utrustad med Rear Cross Traffic Alert där radarsensorer i den bakre stötfångaren upptäcker bilar/föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt vänster eller höger sida bakom bilen.

Insignia Grand Sport höjer också sittkomforten i sina redan sköna och ergonomiska stolar. Här erbjuder man en kombination av elmanövrerade sido- och svankinställningar, massage, minne och ventilationsfunktioner. Baksätets två ytterplatser finns med stolsvärme. En annan nyttig finess är den eluppvärmda vindrutan som snabbt ger god sikt under kalla vinterdagar. 

Inspirationen till nya Opel Insignia Grand Sport kommer från Monza Concept som visades upp 2013. Konceptbilen stod modell i designstudion medan formgivarna skapade nya Insignian. Målsättningen var att ge den samma ”slanka men ändå kraftfulla framtoning av diskret elegans” som hos Monza Concept. Resultatet blev riktigt snyggt. Fronten och matrixstrålkastarna är direkt inspirerade av Monza Concept och bidrar till den breda kraftfulla framtoningen. Denna understryks ytterligare av den kupéliknande taklinjen, som får bilen att se lägre ut och understryker sportigheten. Även baktill bidrar formgivningen till bilens låga stabila framtoning, bland annat med hjälp av LED-bakljusens form.

Interiören är utformad längs horisontella linjer som bidrar till att kupén känns ännu större och rymligare än den faktiskt är. Tack vare den längre hjulbasen har benutrymmet i baksätet vuxit med 2,5 cm, vilket kommer att märkas. Bagageutrymmet är stort, lättlastat och flexibelt. Tack vare det fällbara baksätet kan lastvolymen varieras mellan 490 och 1 450 liter. Fram sitter man 3 cm lägre än tidigare vilket kommer att bidra till en sportigare körupplevelse. Mycket fokus har lagts på materialvalet där ambitionen är att höja upplevelsen ordentligt. Även kontroller och gränssnitt i infotainmentsystemet har genomgått förbättringar.

Apple CarPlay och Android Auto är numera kompatibelt med IntelliLink-systemet. Smartphones även laddas trådlöst utan användning av en kabel. Den nya uppkopplings- och serviceassistenten Opel OnStar erbjuder tjänster från automatiskt olyckslarm till assistans vid bilstöld. Med nya Insignia lanseras också en ny concierge-service som gör det möjligt att t.ex. be OnStar att välja och boka ett hotell. Dessutom kan alla passagerare koppla upp sig mot nätet via OnStar-systemets 4G LTE Wi-Fi-hotspot.

Förutom IntelliLink-systemets pekskärm finns det tre grupper av knappar har utformats för att möjliggöra snabbt handhavande. Den övre raden är för de viktigaste funktionerna i infotainmentsystemet, mittraden för klimat- och värmereglage och därunder finns kontroller för förarassistans. Med den här mycket tydliga uppdelningen slipper förare och passagerare att söka i pekskärmens undermenyer för att hitta väsentliga funktioner, vilket är riktigt smart!

Insignia Grand Sport kommer med ett brett utbud av senaste generationen turboladdade motorer och flera olika växellådor, bland dem en helt ny friktionsoptimerad 8-växlad automatlåda och kommer inledningsvis endast att finnas i kombination med fyrhjulsdrift. Insignias nya system för fyrhjulsdrift har aktiv fördelning av vridmomentet. Systemet kombineras med en nyutvecklad femlänkad bakhjulsupphängning. Motorns vridmoment fördelas via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den vanliga bakaxeldifferentialen, vilket ger en mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar eller eliminerar understyrning och möjliggöra mer exakt kontroll. Systemet reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollerar i alla tänkbara situationer.

Det vidareutvecklade och förbättrade FlexRide-chassit anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter (i automatväxlade bilare) efter behov eller efter förarens val av inställning; "Standard", "Sport" eller "Tour". Den nya centrala programvaran Drive Mode Control kontrollerar det adaptiva chassit och analyserar kontinuerligt information från sensorer och inställningar. Det kan även känna igen och anpassa systemet efter olika förares individuella körstil.

Nya Insignia Grand Sport är också utrustad med ett brett utbud av assistans- och komfortfunktioner. Matrixstrålkastarna IntelliLux LED har nu 32 LED-segment (dubbelt så många som i Astra). Det ökade antalet LED-segment gör det möjligt att anpassa olika ljusmönster till den rådande trafiksituationen ännu mer exakt och övergångarna mellan de olika ljusmönstren är snabbare och smidigare. Detta resulterar i en förbättring av både kvaliteten på ljusfördelning, ljusintensitet och reaktionshastigheten. För att förbättra sikten ytterligare när man kör på helljus i kurvor ökas ljusintensiteten mot det inre av kurvan, medan belysningen av kurvans ytterspår dimmas ner. Ytterligare en finess är en extra ”spotlight” som sträcker ut helljuset till hela 400 meter!

Det ska bli riktigt spännande att få testa den nya och av oss motorjournalister, efterlängtade uppföljaren. Lika spännande ska det bli att se kombiversionen senare i vår. Inga priser finns tillgängliga ännu, men min gissning är att de blir mycket konkurrenskraftiga. 

Opel Insignia Grand Sport har världspremiär på bilsalongen i Genève i mars 2017.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig