När är marknaden mättad?

Bilhandeln är av tradition en indikator som tidigt berättar om det är lågkonjunktur i sikte, men alla tecken saknas.

I november ökade nyregistreringarna av personbilar med 1,4 procent. Det låter kanske inte som speciellt mycket men det var den bästa novembermånaden någonsin och bygger på den fantastiska trenden som pågår i Sverige.

Volvo V90

1:a är Volvo S90/V90 med hjälp av V70/XC70. Kommer det att hålla?

Foto: Håkan Nilsson

Det var den 35:e månaden i rad med ökade registreringar. Det har inte hänt i modern tid och föranleder mig att undra om inte marknaden snart är mättad? En 340-350 000 takt som vi är inne i nu, borde rimligtvis dämpas ganska snart och vad händer då på marknaden? Har återförsäljarna tagit höjd för de sämre tider som kommer eller rider de på vågen av marknadens köplust och skjuter problemen framför sig? Det är lätt att bli fartblind och just nu går det fortare än någonsin tidigare.

Nya Golf

2.a är Volkswagen Golf. Populär även som kombi. Potentiell 1:a?

Foto: Volkswagen AG

- En stark konjunktur och låga räntor gör förutsättningarna goda för en fortsatt positiv utveckling på bilmarknaden. Hushållens disponibla inkomster steg med 4,4 procent under tredje kvartalet jämfört med kvartalet innan, varslen på arbetsmarknaden ligger på historiskt sett mycket låga nivåer, begagnatförsäljningen är fortsatt bra och omsättningshastigheten på begagnatlagren är hög. Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer, som publicerades förra veckan, visar på ett ljust stämningsläge i den svenska ekonomin. Hushållens förtroende för ekonomin steg ytterligare i november och synen på den egna ekonomin är nu mer optimistisk än på över nio år. Allt detta är positiva signaler för en fortsatt stark bilmarknad, förklarar Bertil Moldén, VD för branschorganisationen BilSweden.

3:a är Volvo S60/V60. Hur länge kan de hålla ställningarna?

Foto: Volvo Cars

Vinnarna i detta ”race” är som vanligt Volvo tätt följd av VW. Man kan säga att det pågår ett skarpt volymkrig mellan dessa tillverkare där Volvo behåller förstaplatsen trots att deras marknadsandel sjunkit med drygt 1 %. I november sjönk faktiskt Volvos försäljning med 13,18 % samtidigt som VW ökade med 9,86 % men det beror givetvis på att S90 och V90 inte har kunnat ta över från de populära V70 och XC70. Det gäller att Volvo sätter fart med utvecklingen av nya S60 och V60 om man inte ska se sig själv passerade av VW nästa år.

4:a är VW Passat. Ökar stadigt och närmar sig toppen.

Foto: Volkswagen AG

KIA, BMW och Mercedes är de märken som ökat mest på den svenska marknaden. Detta kan nog tillskrivas den nya trenden med privatleasing, ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att kunna köra en ny bil i tre år för att sedan bara lämna tillbaka den och plocka ut en ny. Men vi har fortfarande inte sett effekterna av vad som händer i slutet av leasingperioden. Är detta så bra som man vill göra gällande eller är det ett smart sätt för tillverkarna att sälja mer bilar och finansbolagen att tjäna mer pengar? Och vad händer hos återförsäljarna när alla dess leasingbilar kommer tillbaka och restvärdena visar sig vara helt felaktiga?

5:a är Volvo XC60. Kommer den nya modellen att hålla platsen?

Foto: Volvo Cars

I Mercedes och BMW:s fall har man ökat på företagsmarknaden med hjälp av aggressiva priser för företag, priser som privatpersoner bara kan drömma om. Konkurrensen om tjänstebilsförarna är stenhård och därför trimmas erbjudanden för att överträffa varandra. Bra för företagen men hur länge orkar tillverkarna dras med minimala marginaler?

6:a är Volvo V40. Volvos minsting klarar sig bra i ett tufft segment.

Foto: Volvo Cars

En riktigt positiv trend är ökningen av antalet nyregistreringar av miljöbilar. Under november uppgick det till 5 299 vilket motsvarar en miljöbilsandel på 16,7%. Hittills i år ligger miljöbilsandelen på 16,5%. Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick till 1 263 i november jämfört med 758 samma månad förra året. Hittills i år har det registrerats 11 636 supermiljöbilar, vilket kan jämföras med 6 517 samma period förra året. Antalet dieselbilar sjunker stadigt med en minskning på 11,5% i november. Dieselandelen ligger i år på 52,7% jämfört med 58,0% förra året. En trend som kommer att fortsätta.

7:a är Toyota Auris. Toyotas bil i "golfklassen" har hittat sin marknad.

Foto: Toyota

8:a är KIA Cee'd. Raketen på listan.

9:a är VW Polo. Håller ställningen.

10:a är Skoda Octavia. Utmanaren.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig