Till Genève i en BMW i8

Det konventionella sättet för oss motorjournalister att ta oss till årets viktigaste bilsalong är 10 000 meter över marken. Själv gick jag min egen väg och valde 10 cm.

Få bilar väcker sådant uppseende som BMW i8, denna futuristiska laddhybrid som såg dagens ljus för 2 år sedan. Trots att den inte är purfärsk, så är den fortfarande något av det bästa som går att köpa idag. Nu kände jag att det var dags att testa den i en miljö där den verkligen hör hemma; Autobahn!

BMW i8 är en riktigt intressant bil, inte bara för den läckra designen (som ingen ens kommer nära), utan framförallt tekniken som använts att bygga denna makalösa bil. Vi kan börja med karossen som utgörs av en bottenplatta av aluminium och höghållsfasthetsstål för att skydda batteripaketet. Ovanpå denna bottenplatta har man limmat (just det..limmat) kolfiberkarossen som utgör ovandelen av bilen. Dessa båda detaljer tillsammans, skapar en bil med en extremt låg tyngdpunkt och framförallt för en väghållning i världsklass.

I kombination med en sammanlagd systemeffekt på 362 hk, acceleration 0-100 km/h på 4,4 sek, toppfart på strax över 250 km/h, en medelförbrukning som motsvarar en Toyota Yaris Hybrid och en härlig sittkomfort, är detta en perfekt bil att köra till bilsalongen i Genève. Resan började i Stockholmstrakten tidigt på lördagsmorgonen med en fullpackad bil och målet är att nå bilsalongen senast 14:30 idag, den 6 mars 2017. Och hej vad det går! Tur att Niklas är med som min co-driver, annars hade det blivit en aning ansträngande att klara av 90 mil per dag.

En mer utförlig beskrivning av bilen, kommer om drygt en vecka då jag är åter i Sverige.

FOTO: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig