TEST: BMW M550i xDrive är grym!

Foto: Tom Kirkpatrick

BMW:s toppmodell (till M5 kommer) är ett monster! I ett plötsligt vintrigt Berchtesgaden, fick jag testa denna best med makalös prestanda och ett ljud som får håret att resa sig.

När BMW planerade den internationella presslanseringen av sin toppmodell, så var syftet att få testa bilen på sköna kurviga och backiga vägar i det vackra Sydtyskland. Men några dagar innan det var dags att åka ner för att uppleva den spännande M550i xDrive, dumpade Kung Bore ett massivt lager av snö över bergen.

Med tysk effektivitet så bytte man snabbt ut de snygga och breda sommarhjulen till mer funktionella vinterhjul, så de fälgar som fanns på mina egna bilder, gjorde inte bilen rättvisa. Det gör däremot BMW:s pressbilder som visar 20” fälgarna (tillval). Standard är 19".

Foto: BMW AG

Foto: BMW AG

Foto: BMW AG

Foto: BMW AG

Foto: BMW AG

Nog om vädret nu. Det var i alla fall vackert och bilen levererade mer än jag någonsin hade föreställt mig. Redan när man tittade på bilen utanför hotellet, upplevde man att detta var något speciellt. De matta aluminiumdetaljerna i fronten och de fyra ljuddämparna (som tyvärr gömdes något), annonserade att detta var en betydligt mer påkostad 5-serie. För att använda vännen Niklas sköna uttryck: ”Den är snabb när den står stilla.”

Mitt i diskussionerna om regeringens bonus/malus-förslag kommer att leda till ”grönare” bilar, har BMW den synnerligen goda smaken att presentera en härligt fet 4,4 liters V8 som är utrustad med M Performance TwinPower Turbo, High Precision direktinsprutning för optimal förbrukning, Valvetronic variabla cylinder timers och dubbla Vanos kamaxel kontroll. Jag behöver säkert inte närmare förklara vad detta betyder för er som kan BMW och för er som inte har en aning om vad jag menar, förklaras det lättast med ett ord: WOW!

Foto: BMW AG

Foto: Peter Maier

Foto: Tom Kirkpatrick

Det här är en snabb bil. Grymt snabb! Med 462 hk och ett vridmoment på 650 Nm, skickas man iväg 0-100 km/h på 4 sekunder med ett otroligt ”fett” ljud som måste upplevas. Toppfarten är spärrad vid 250 km/h men bilen är god för betydligt högre farter. Utrustad med det adaptiva M chassit som är sänkt 10 mm, BMW:s fina fyrhjulsdrift, xDrive och optimerad styrning, är känslan i en klass för sig. Den 8-växlade Sport Steptronic automatlådan från ZF, är dessutom perfekt anpassad till bilen. (Medelförbrukningen är låga 8,9 l/100 km och CO2 utsläppet 204g/km, men det känns lite oväsentligt i sammanhanget.)

Räcker inte allt detta så kan man välja till det adaptiva M chassi Professional för ännu mer körglädje. Men att bilen är snabb framåt, betyder inte så mycket när köerna dyker upp på Autobahn. Då gäller det att 100-0 km/h också går snabbt och det gör det med de kraftiga M sportbromsarna om är inställda på maximal bromsverkan. I övrigt är bilen utrustad med det allra senaste vad gäller förarstöd och säkerhet. Detta kan du läsa om här.

Foto: BMW AG

Interiört är det inte så mycket som skiljer sig från den välutrustade 520d som jag testade tidigare I år. Givetvis är den sportigare med en skön M sportratt och läckra M sportsäten med härligt stöd i alla ledder. Aluminiuminläggen i instrumentpanelen vittnar också om bilens sportiga gener, liksom den belysta modellbeteckningen i tröskeln.

Detta är den snabbaste 5-serien som producerats om man undantar tuningfirmor som bl.a. Alpina. Det är en makalös känsla att pressa gaspedalen ner i golvet och känna den brutala kraften som ackompanjeras av ett ljud som får alla hår att resa sig och mig själv att smått religiöst utbrista i ett halleluja. Det här måste varje bilälskare få uppleva därför att det inte går att beskriva i ord.

Foto: Tom Kirkpatrick

Priset på denna tekniska och snygga ingenjörskonst börjar på 779 000 kr, fast det lär nog inte stanna där. De flesta kommer nog att addera en hel del utrustning som får bilen att närma sig miljonen och i den klassen hittar vi tuffa konkurrenter som t.ex. MB E63 AMG och Audi RS6. Fast nya BMW M550i xDrive är något alldeles extra, tro mig!

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig