Lexus nya jätte

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Drygt 5,23 m lång och fullproppad med teknik och lyx, det är vad den japanska tillverkaren presenterar i Detroit. Nya Lexus LS 500 vill sätta en ny standard.

Den femte generationen av flaggskeppsmodellen LS är en helt ny bil. Till skillnad mot föregångaren, har den en kupéliknande profil och är längre, lägre och bredare.  Givetvis kommer den med all komfort och lyx som förväntas av en lyxsedan. Drivlinan är också helt ny, med en V6 dubbelturbomotor på 415 hästkrafter och en 10-växlad automatlåda. Interiört präglas nya Lexus LS 500 av traditionell japansk estetik.

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Lexus LS 500 bygger på företagets nya globala plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L och är en utveckling av den plattform som används för sportkupémodellen LC 500. GA-L-plattformen har gjort det möjligt att skapa en lång och låg, kupéliknande profil. Jämfört med föregående generation är nya LS omkring 1,5 cm lägre, medan huven är ca 3 cm lägre och bagageluckan ca 4 cm lägre.

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Lexus har utvecklat en helt ny 3,5-liters V6 bensinmotor med dubbelturbo för LS 500. Motorn levererar 415 hästkrafter och har ett mäktigt vridmoment på 599 Nm, vilket är mer än den tidigare V8-motorn och mer än tillräckligt för en acceleration från 0-100 km/tim på snabba 4,5 sekunder. LS 500 har en 10-växlad automatlåda som, trots att den är av momentomvandlartyp, ska växla lika snabbt som en dubbelkopplingslåda. Någon uppgift om förbrukning och utsläpp framgår inte.

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Interiören präglas av Lexus ledord ”Omotenashi” (gästfrihet). Ett exempel är framstolarna som är inställbara i 28 olika ledder och med både värme, kyla och massage. Den organiskt utformade instrumentpanelen har alla bildskärmar i samma höjd för att ge föraren bra överblick och full kontroll. Den 12,3 tum stora infotainment- och navigationsskärmen kan kompletteras med en stor fullfärgs vindrutedisplay som kan visa en mängd viktig information. Många detaljer i kupén bygger på japansk estetik, i kombination med högteknologi. Ett exempel är den sofistikerade innerbelysningen som är inspirerad av traditionella japanska lyktor.

Man har lagt ned mycket jobb på att skapa ett bekvämt baksäte där man kan få breda fåtöljer med fotpall och Shiatsu-massage. Dessutom är benutrymmet det hittills största i en Lexus. Ryggstödet på höger bakstol kan lutas ända ner till 48 grader och även resas upp till 24 grader för att underlätta när passageraren ska stiga ur bilen. Med luftfjädring kan bilen också höjas när man öppnar den, samtidigt som sätets sidstöd viks ut för att göra insteget bekvämare för föraren.

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Lexus har alltid varit tysta bilar och i LS 500 har man tagit ytterligare ett steg. Bland annat finns en aktiv ljuddämpning, liknande den teknik som finns i aktiva brusreducerande hörlurar. Då känner det av inkommande ljud och vissa frekvenser sänds ut i motfas genom bilhögtalarna. Den tysta kupén kompletteras med en premiumljudanläggning och som tillval  en 3D-surroundanläggning från Mark Levinson.

För att optimera viktfördelning och tyngdpunkt är lång hjulbas – drygt 3,12 meter – nu standard, vilket är 3,5 cm längre än föregående LS i förlängt utförande. LS 500 är också utrustad med den allra senaste chassistyrningen Vechicle Dynamics Integrated Management (VDIM), som utnyttjar bromsar, styrning, drivlina och fjädring för att kontrollera karossens rörelser för att optimera både väghållning och komfort. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning bidrar också. Trots att nya LS 500 är längre och bredare än föregångaren så är den ändå drygt 90 kilo lättare, tack vare ökad användning av lättviktsmaterial som höghållfast stål och aluminium.

Lexus LS 500

Foto: Lexus

Säkerheten i nya Lexus LS 500 ska inte heller lämna något att önska. Det avancerade systemet Lexus Safety System+ kan också kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Lexus påstår att om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr runt fotgängaren, utan att lämna filen (hur det nu går till). Med nya Lexus LS 500 introduceras också ett förarstödsystem kallas Lexus CoDrive. Det möjliggör ett visst mått av styrsupport och ska underlätta vid körning på t ex motorväg.

Några uppgifter om när den kommer att finnas tillgänglig i Sverige och till vilket pris, är ännu inte avslöjat. En vild gissning är någon gång i höst och till ett pris i klass med BMW 7-serie, Audi A8 och Mercedes S-klass som är konkurrenterna i segmentet.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig