En Kia med sting

Kia Stinger

Foto: Kia

Med europeisk teknik och design, tar nya Kia Stinger en plats i prestandaklubben. En klassisk GT-vagn som blir Kias snabbaste bil någonsin.

Normalt brukar bilsalongen i Detroit (NAIAS) fokusera på de amerikanska bilmärkena, något som sällan är av intresse för oss i Europa. Men i år presenterades en femdörrarscoupé som Kia gett det häftiga namnet Stinger. Bilen är tänkt att lyfta Kia till en helt ny nivå   

Det handlar om en klassisk GT-vagn som levereras med antingen en fyrcylindrig 2,0-litersturbo på 255 hk eller en kraftfull 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hk. Båda alternativen kommer med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning.

Kia Stinger

Foto: Kia

Kia Stinger är en vidareutveckling av konceptbilen GT Concept som visades upp 2011. Den är formgiven av Kias europeiska designcenter och Peter Schreyer, Chief Design Officer Kia Motors. För det tekniska ansvarar utvecklingschefen Albert Biermann, tidigare BMW M, vilket borde garantera en hög genomgående kvalitet. 

Designen är kraftfull men samtidigt elegant. Bilderna visar en relativt bred spårvidd med ett kort främre överhäng, avsmalnad midja, utsträckt axelavstånd och ett större bakre överhäng som ger det typiska ”fastback”-utseendet. Designelement som frontens luftintag, slitsarna i bakom hjulhusen, det släta underredet och den integrerade diffusorn bidrar till det kraftfulla utseendet och borde ge bilen en effektiv aerodynamik, vilket dock märks i högre farter än de som är lagliga i Sverige.

Kia Stinger

Foto: Kia

Kia Stinger

Foto: Kia

Interiört ska Kia Stinger ha högklassiga materialval i en förarorienterad och logisk layout. Man har också mixat analoga och digitala instrument för att optimera upplevelsen. En head-up display projiceras på vindrutan i förarens synfält och inte på en plastskiva. De runda ventilationsmunstyckena i jetmotorstil och växelspaken bär inspiration från flyget.

Kia Stinger får givetvis det senaste inom uppkoppling och infotainmentsystem. Trådlös laddning och spegling av smartphones blir standard. Det går att välja på två olika  standardljudanläggningar och för de som värdesätter bra ljud erbjuder man ett Harman/Kardon-system på 720 watt och 15 högtalare, inklusive subwoofers under framstolarna.

Kia Stinger

Foto: Kia

Kia Stinger

Foto: Kia

En rad säkerhetssystem samlas under Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), bland annat adaptiv farthållare, autobroms, kollisionsvarnare, filkörningsassistans, varningsystem för bakomvarande trafik vid backning, dödavinkelvarnare och trötthetsvarnare.

Kia Stinger är ingen liten bil. Den långa hjulbasen på 2,9 meter bör ge rätt stora innerutrymmen. Den är hela 4,83 meter lång och 1,87 meter bred. 55% av bilens kaross  består av höghållfasthetsstål (AHSS) vilket medverkar till ökad styvhet och bättre  vägegenskaper. En MacPherson-hjulupphängning fram och multilänk bak har kompletterats med en förstärkt krängningshämmare som förbättrar stabiliteten ytterligare.

Fjädringen kontrolleras elektroniskt, Dynamic Stability Damping Control (DSDC), och systemet anpassas automatiskt beroende på körförhållanden och underlag. Via Drive Mode Select kan föraren själv ställa in hårdare respektive mjukare fjädring individuellt på fram- och bakaxel. Styrningen kan ställas i fem olika steg. ”Värstingmodellen” har Brembo-bromsar med skivor i dimensionerna 350 mm fram och 340 mm bak. Givetvis kommer Stinger med feta 19” fälgar som sig bör.

Kia Stinger

Foto: Kia

Kia Stinger

Foto: Kia

Kia Stinger

Foto: Kia

Kia Stinger

Foto: Kia

Som jag tidigare nämnde så kommer Kia Stinger med två motoralternativ. Dels en fyrcylindrig turbomatad 2,0-litersmotor på 255 hästkrafter och 353 newtonmeter, samt en 3,3-liters V6 med dubbelturbo på 370 hk och 510 Nm. Den senare accelererar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, vilket innebär att Stinger blir den snabbaste Kian hittills.

Båda versionerna har en 8-växlad automatlåda med möjlighet till manuell paddelväxling och fem olika växlingsprogram. Drivningen sker på bakhjulen med mekanisk diffbroms , alternativt med fyrhjulsdrivning och vridmomentsfördelning, Dynamic Torque Vectoring Control.

Produktionen av Kia Stinger startar under sommaren 2017 och lanseringen i Sverige sker någon gång under hösten. Det ska bli riktigt spännande att få testa den. Priserna är dock ännu inte fastställda.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig