Porsches nya "miljöbil"

Foto: Porsche

I början pratade man om elhybrider som ett miljövänligare alternativ. Nu används tekniken för att höja prestandan och det precis vad Porsche fokuserat på i nya Panamera Turbo S E-Hybrid.

Försäljningen av miljöbilar ökar stadigt och en tydlig trend är att laddhybrider blir alltmer populära. Att kunna ladda elmotorn medan bilen är parkerad, gör elmotorn mer användbar. Man kan utnyttja elmotorns miljöfördelar i större utsträckning än tidigare, speciellt om man inte kör längre sträckor än mellan hemmet och arbetsplatsen samt att det finns adekvata laddmöjligheter.

Men sedan finns det tillverkare som utnyttjar tekniken av helt andra orsaker. Att göra snabba bilar ännu snabbare och där miljön är av sekundär natur. En av dessa som tagit tekniken till extrema prestandanivåer, är Porsche. "Vi vill uppnå höga prestanda på ett långsiktigt hållbart sätt”, säger man. Frågan är om inte uttrycket ”hållbart” börjar att urholkas?

Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är i grunden utrustad med en V8 på fyra liter på 550 hk. I kombination med en elmotor på 100 kW/136 hk får bilen totalt 500 kW/680 hk vilket levererar en riktigt häftig prestanda. Vad sägs om ett vridmoment på över 850 Nm redan strax över tomgång som ger Panamera Turbo S E-Hybrid en acceleration 0-100 km/h på 3,4 sek och en toppfart på 310 km/h?

Foto: Porsche

Okej. Man måste ge Porsche en eloge för prestandan. Den är något alldeles extra. Men hur är det med vad de flesta förknippar med en laddhybrid…miljön? Ska man tro de deklarerade förbrukningssiffrorna på ofattbart låga 2,9 l/100 km, så är Panamera Turbo S E-Hybrid en enastående miljövänlig racerbil för gatubruk. Men som i stort sett alltid när det gäller den verkliga förbrukningen då elmotorer är inblandade, så är det rena drömsiffror som är i stort sett omöjliga att uppnå. NEDC (New European Driving Cycle) som siffrorna baseras på, är nästan larviga att referera till, såvida man aldrig kör över 5 mil som är allt du får ut ur elmotorn...i allra bästa fall. CO2 utsläppet anges till låga 66 g/km och det är faktiskt riktigt bra, men precis som med förbrukningen så är nog det också svårt att uppnå i verkligheten.

Panamera Turbo S E-Hybrid är utrustad med en frikopplingsfunktion (decoupler), som ska hjälpa till att spara bränsle när man släpper upp på gasen. Den är utrustad med en 8-växlad dubbelkopplingslåda (PDK) och det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM). Panamera Turbo S E-Hybrid har dessutom luftfjädring som standard.

Foto: Porsche

Elmotorn drivs av ett vätskekylt litiumjon-batteri med en energikapacitet på 14,1 kWh. Det tar sex timmar att ladda fullt med en 10A anslutning via 230V. Som tillval finns en inbyggd 7,2 kW laddare och en 230V anslutning med 32A och då laddas batteriet fullt på 2,4 timmar. Uppladdningen kan också startas med en timer via Porsche Communication Management (PCM) eller Porsche Connect App). Panamera Turbo S E-Hybrid är även utrustad med utökad luftkonditionering för att kyla eller värma passagerarutrymmet även under pågående laddning.

I standardutrustningen för Panamera Turbo S E-Hybrid ingår Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), Power Steering Plus och 21-tums lättmetallfälgar i 911 Turbo Design. Standardutrustningen innehåller dessutom utökad luftkonditionering, adaptiva aerodynamiska hjälpmedel och trekammars luftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM).

Priserna för Panamera Turbo S E-Hybrid i Sverige börjar på 1 850 000 kronor. För de pengarna så känns Tesla Model S P100D som ett ganska smart alternativ. Den är snabbare till 100 km/h (om det är så viktigt), renare eftersom den endast drivs på el, den är också fyrhjulsdriven och det tar bara 30 minuter att ladda 80% av batteriets kapacitet i Teslas Superchargers. Fast det är ju klart. Den låter inte lika häftigt och går inte lika långt utan att laddas, men ändå...

Panamera Turbo S E-Hybrid lanseras i Europa i juli 2017 men premiärvisas på bilsalongen i Genèves den 7 mars.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig