Lexus sportbil snart i Sverige

Vi har redan sett bilder och den har visats på mässor, men nu är det dags att se den på svenska vägar, dvs. om du har råd och vågar satsa på japansk ingenjörskonst istället för tysk.

Lexus LC är den häftigaste modellen som kommer från Toyotas premiumdivision. Två motoralternativ blir tillgängliga. Det handlar om en fullhybrid (LC 500h) med en 3,5-liters V6-motor och elmotor med världens första 10-stegade Multi Stage Hybrid-växellåda. 0–100 km/h ska den klara på 5,0 sekunder, och förbrukningen vid blandad körning har man angett till 6,4 l/100 km.  CO2 värdet är 145 g/km.

Det andra motoralternativet är en bensindriven V8 (LC 500) på 5,0 l och 477 hk. Den är utrustad med en 10-stegad Direct Shift-automatlåda och gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Här anger Lexus en medelförbrukning på 11,5 liter/100 km och CO2 på 263 g/km.

Båda modellerna är välutrustade från början. Här hittar vi ett avancerat multimediasystem, adaptiv fjädring, trippel LED-strålkastare, glastak, 20” hjul och det aktiva säkerhetssystemet Lexus Safety System+. Väljer man utrustningsnivån Sport+ så ingår bl.a. kolfibertak, sportstolar, 21” smidda fälgar och Mark Levinson premiumljudanläggning med 13 högtalare, aktiv styrning med variabel utväxling, 4-hjulsstyrning, differentialbroms av Torsen-typ och adaptiv bakspoiler.

Priset är mellan 998 000 till 1 146 000 kronor beroende på personlig utrustningsnivå men oavsett val av drivlina. Redan i april kommer en förseriebil att visas på åtta orter runt om i Sverige.

FOTO: Lexus

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig