Test: Mercedes C300 Cabriolet

Mercedes C300 Cabriolet

Foto: Håkan Nilsson

Precis som med ”storebror” AMG S63, lär man nog inte sälja stora mängder av den nya C-Klass Cabrioleten. Men det som talar för den, är att det är en av de finaste 4-sitsiga taklösa bilar som finns att tillgå idag. Den är vackert raffinerad med taket nerfällt och fungerar utmärkt som en vardaglig landsvägskryssare året runt. 

Inredningen känns igen från vanliga C-Klassen, vilket är positivt. Det är en genomarbetad miljö med en kvalitet som ligger i topp. C300 är också utrustad med en spoiler ovanför vindrutan och vindskydd bakom baksätet (Aircap) samt värmefläktar i nackstöden (Airscarf). Precis som i vanliga C-Klassen sitter man skönt i stolar som har mängder med inställningsmöjlighteter. Även baksätet erbjuder en fullt godtagbar sittkomfort för kortare resor. Bagageutrymmet är kanske inte mycket att skryta med, vilket är vanligt med cabrioleter. 285-360 liter får man plats med beroende på om taket är nedfällt eller uppe. Man köper inte en cabriolet om man planerar att göra större inköp på IKEA.

Mercedes C300 Cabriolet

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes C300 Cabriolet

Foto: Håkan Nilsson

Testbilen var utrustad med en rak 4-cylindrig bensinmotor på 245 hk och som utvecklar 370 nm vridmoment redan vid 1300 varv, vilket räcker för en acceleration 0-100 km/h på fullt godtagbara 6,4 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på moderata 6,7 l/100 km. Vill man ha lite mer fartresurser så finns det även en AMG C43 på 367 hk och 4-hjulsdrift.  För de som inte tycker det är nog så erbjuder man också AMG C63 på 476 hk.

Mercedes C300 Cabriolet

Foto: Håkan Nilsson

Mercedes C300 Cabriolet

Foto: Håkan Nilsson

Körkänslan är betydligt mer sofistikerad för allroundkörning än AMG S63. Inte lika brutal i sin framtoning men fortfarande bottenstark och snabb. Att köra nedcabbat ska vara förenligt med njutning, att lugnt och fint glida fram i den vackra svenska naturen. Den är riktigt bekväm på landsväg och följsam på krokiga vägar. Trots att det är ett tygtak istället för hardtop, så är C300 Cabriolet riktigt tyst och välisolerad. Jag föredrar denna istället för den större och starkare AMG S63, mycket därför att den är mer användbar och erbjuder en massa utrustning och lyx utan att kosta som ett mindre hus.

Priserna på C-Klass börjar på 343.470 kr för C180 och slutar på 795.470 för AMG C63 S.

Testbilens utgångspris är 532.900 kr men var rikligt utrustad och hamnade därför på 700.500 kr. Klart prisvärd med tanke på vad man får för pengarna i denna klass.

Mercedes C300 Cabriolet

Foto: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig