Och ljudet, mina damer och herrar. Ljudet!

Audi R8 Plus

Foto: Håkan Nilsson

Redan när första generationen Audi R8 lanserades 2006, så togs den emot positivt av oss motorjournalister. Nu har man bytt ut V8:an till en makalös V10:a som levererar inte bara en brutal kraft men också ett ljud som får kroppens alla hår att resa sig. 

Nya Audi R8 kommer numera i två varianter, den 610 hk starka R8 V10 Plus och den läckra 540 hk R8 Spyder. Gemensamt för båda är att de levererar något av det bästa som går att få inom supersportbilsegmentet. Exteriördesignen är påtagligt avancerad utan att för den skull vara vulgär i sin framtoning. Den väcker definitivt uppseende, kanske mer än vad en Porsche gör.

Audi R8 Spyder

540 hk R8 Spyder

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Plus

610 hk R8 Plus

Foto: Håkan Nilsson

Den nya generationen R8 har ett chassi som är förstärkt med 50% för ytterligare vridstyvhet och det behövs när man släpper iväg all kraft på krokiga vägar runt Montserrat norr om Barcelona. Trots att den annars så soliga regionen bjöd på något så ovanligt som regn och våta vägar, så fanns det inte en tillstymmelse till obehagliga överraskningar. Den nyutvecklade fyrhjulsdriften i samarbete med en av världens bästa motorer och den supersnabba dubbelkopplingslådan, arbetade i en harmoni som inte går att beskriva. Det måste upplevas.

Audi R8 Spyder

R8 Spyder...

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Spyder

...gömmer motorn.

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Plus

R8 Plus...

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Plus

...exponerar motorn under glas.

Foto: Håkan Nilsson

Accelerationen är brutal, även i den 70 hk mindre motorn som R8 Spyder begåvats med. Kraften kommer omedelbart utan att tveka och motorljudet är vansinnigt, otroligt, makalöst! Trots att jag är en mogen man i mina bästa år, så kunde jag inte hålla mig borta från att pressa gaspedalen i botten när vi körde igenom tunnlarna. Att bilen är utrustad med en riktigt fin musikanläggning, känns som en onödig detalj. Motorljudet är den bästa musik som går att uppleva i denna bil.

Det är få motorer som kommer upp i samma klass som Audis V10. Effekten är påtaglig redan från låga varv och når maximalt vridmoment på 560 nm vid 6 500 varv. Toppfarten är 330 km/tim och acceleration 0–100 km/tim på 3,2 s. Men trots att detta är en av marknadens häftigaste prestandabilar, så erbjuder den även en relativt bra bränsleekonomi. Den deklarerade förbrukningen är 12,3 l/100 km (blandad körning), fast den är i stort sett omöjlig att nå eftersom här handlar det om körglädje som få bilar kan erbjuda och då går det inte att stirra på förbrukningen.

Audi R8 Spyder

R8 Spyder

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Plus

R8 Plus

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8:s grundkonstruktion är tillverkad av aluminium och kolfiberarmerad plast och väger endast 200 kilo. Totalvikten är 1 680 kilo. V10 motorn, som fördelar kraften till samtliga hjul, är monterad framför bakaxeln och arbetar briljant tillsammans med en sjustegad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdriften i Audi R8 kan fördela kraften fritt mellan axlarna, vilket bidrar till bilens makalösa väghållning oavsett underlag.

I tillägg till detta har Audi R8 Plus ett fjädringssytem som kallas Audi Magnetic Ride (21 900 kr för basmodellen). Det är uppbyggt runt elektromagnetiska fält som minskar oljans genomströmning i dämparna. Detta sker individuellt och blixtsnabbt i de fyra dämparna.

Audi R8 Plus

Härlig "arbetsplats"!

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Spyder

Plats för handbagage.

Foto: Håkan Nilsson

Audi R8 Spyder och den ännu häftigare R8 Plus, bjuder även på en fin komfort för långkörningar. Dock får man vara sparsam med bagage eftersom utrymmet fram är ytterst begränsat. Baktill upptas ju bilen av den vackra motorn som göms undan lite i R8 Spyder men som exponeras i R8 Plus. Stolarnas utformning, oavsett om du väljer originalen eller de mer skålade sportstolarna, är riktigt bekväma även för mina 197 cm.

Inredningen liknar föregångaren med undantag för den stora skärmen i mittkonsolen som nu är borta. Istället finns MMI systemet i skärmen framför ratten och är en del av Audi Virtual Cockpit. Här får man information om vilket körläge man valt och/eller varvtider. Kvaliteten på allt i kupén är av högsta klass, precis som bilen i övrigt.

Audi R8 Plus

Foto: Håkan Nilsson

Om man skulle ställas inför valet mellan en Porsche 911 Turbo, Mercedes AMG GTS eller varför inte kusinen Lamborghini Huracán som delar samma V10 motor, så skulle mitt val tveklöst bli Audi R8 Plus. Anledningen är det är en bil som går att köra som en normal bil (även om man inte gärna vill det). Med fyrhjulsdriften och den makalösa väghållningen, fungerar den året runt utan att bjuda på obehagliga överraskningar. Visst är +1,8 miljoner kr mycket pengar och jag trodde aldrig att jag skulle sträcka mig till att säga att den är värd varje krona, men det är den.

Audi R8 Plus

Foto: Håkan Nilsson

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig