Nyhet: Audi A5 & S5 utan tak i vår

Foto: Audi

I vår kommer du att kunna köra en ”taklös” Audi A5 eller S5. Den helt nya cabrioleten kompletterar A5 serien och erbjuder plats för 4 personer att känna vinden i håret. 

Den helautomatiska akustiksuffletten kan öppnas på 15 sekunder i upp till 50 km/h. Med mikrofon i sätesbältet underlättas kommunikationen även med nedfällt tak. I Audi S5 Cabriolet ger den nya sexcylindriga turboladdade motorn på 354 hk och 500 Nm vridmoment maximal prestanda. Premiär hos de svenska handlarna sker under våren 2017.

Den sportiga profilen betonas genom de korta överhängen och den långa motorhuven som döpts till ”power dome”. Med en längd på 4,673 mm är nya A5 Cabriolet 47 mm längre än föregångaren. Tygsuffletten öppnas på bara 15 sekunder och stängs på 18 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h.

Fronten är lägre och bredare än tidigare. Den vågformade sidolinjen med markerade hjulhus, som kännetecknar hela A5 familjen, gör A5 Cabriolet elegant och ger en referens till Audis DNA med quattro. Horisontella linjer betonar bredden i bakpartiet som är något smalare än föregångaren. Den kommer med LED bakljus och LED eller Matrix LED strålkastare med dynamiska (rör sig inifrån och ut) blinkers fram och bak.

Audi S5 Cabriolet

Foto: Audi

Den breda spårvidden och långa hjulbasen som mäter 2,765 mm är basen för en sportig chassisättning. Spårvidden är 1,587 mm fram och 1,568 mm bak. En uppdaterad femlänkad hjulupphängning används till framaxeln. Bak ersätter femlänkskonstruktionen den tidigare trapetslänkade upphängningen. Adaptiva dämpare finns som tillval och är då integrerade med Audi Drive Select som är standard och ger förare möjlighet att välja mellan väldigt dynamisk och komfortabel körning. Den nyutvecklade elektromekaniska styrningen ska ge en bra feedback från vägen och större styrprecision. Som tillval erbjuds även dynamisk styrning som varierar utväxlingen beroende på hastighet och styrvinkel.

Enligt Audi är karossen i A5 Cabriolet styvast i klassen och samtidigt bland de lättaste i segmentet. Tack vare en materialmix och lättviktsdesign har man ökat vridstyvheten med 40 procent jämfört med föregångaren. Totalvikten har minskat med upp till 40 kg. Den framhjulsdrivna A5 Cabriolet med 190 hk 2.0 TDI väger nu 1,690 kg. Ytterligare förstärkningar jämfört med Coupen kompenserar för avsaknaden av tak. Huvud- och sidoairbags samt automatiskt utskjutande aluminiumprofiler ökar passagerarnas säkerhet i händelse av krock och om bilen voltar.

Audi S5 Cabriolet

Foto: Audi

Inledningsvis erbjuds tre motorer - 2.0 TFSI på 252 hk, 2.0 TDI på 190 hk och 3.0 TDI på 218 hk. Senare kommer även 2.0 TFSI på 190 hk och 3.0 TDI på 286 hk. Jämfört med den tidigare modellen ger motorerna upp till 17 procent mer kraft samtidigt som de förbrukar 22 procent mindre bränsle. Sexväxlad manuell växellåda, sjustegad S tronic dubbelkopplingslåda eller åttaväxlad tiptronic sörjer för att kraftöverföringen är skräddarsydd för respektive motor. Som tillval erbjuds även quattro med ultrateknik och permanent fyrhjulsdrift. Den senare är standard i 3.0 TDI med 286 hk.

Audi S5 Cabriolet kommer med nyutvecklad 3.0 TFSI. Den överladdade sexcylindriga motorn levererar 354 hk, 21 hk mer än den tidigare modellen och accelererar från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Åttaväxlad tiptronic och quattro permanent fyrhjulsdrift är då standard.

De ökade dimensionerna med över 14 mm längre hjulbas och stolar som kräver mindre utrymme gör det rymligare för föraren och passagerare. Axelutrymmet fram har ökat med 26 mm och knäutrymmet bak med 18 mm. Vill man ha lite att lattja med så erbjuder Audi ett ljuspaket som tillval, med upp till 30 färger som kan ställas in efter sinnesstämning. 

Audi S5 Cabriolet

Foto: Audi

Med suffletten uppfälld rymmer bagageutrymmet ca 380 liter. Den speciella sufflettförvaringen fälls automatiskt undan och ger därmed maximalt utrymme i båda situationerna. Ryggstöden i baksätet kan delas 50:50 och enkelt fällas framåt genom att använda reglage i bagageutrymmet. Bakluckan kan nu öppnas automatiskt via fjärrkontroll eller via knapp vid förarsätet. Som tillval erbjuds öppning via en sparkrörelse under stötfångaren.

Med mikrofon i säkerhetsbältena för föraren och passagerare ökar röstkvaliteten även med suffletten nedfälld. Som alternativ till de analoga instrumenten erbjuds Audi virtual cockpit med anpassningsbar digital skärm i förarvyn. Den stora, högupplösta TFT-skärmen på 12.3 tum ger detaljerad grafik och kan kompletteras med head-up display för att koncentrera all förarinformation i siktfältet så att föraren kan fokusera på vägen.

Extrautrustad med MMI navigation plus och MMI touch erbjuds en 8.3-tums monitor med upplösning på 1,024 x 480 pixlar. En LTE modul ger access till onlinetjänster via Audi connect som är kostnadsfria i tre år. Även kartuppdateringar kan göras kostnadsfritt online vid fem tillfällen. Mediaenheten inkluderar även en Wi-Fi hotspot så att passagerarna mot tillägg kan koppla upp sina mobila enheter till internet. 

Audi S5 Cabriolet

Foto: Audi

Med Audi smartphone interface kan iOS och Android telefoner integreras och speglas upp på MMI-skärmen, den senare är dock inte frisläppt för Sverige ännu. Audi phone box ansluter telefonerna till bilens antenn och förstärker mottagningen samtidigt som de laddas induktivt förutsatt att de har Qi standard. Vill man investera i Audis Bang & Olufsen Sound System, så förstärks ljudupplevelsen med 3D ljud med hjälp av en förstärkare på 755 watt och 19 högtalare.

Med upp till 30 förarassistanssystem erbjuds ett brett utbud av support av olika teknik som ökar säkerheten, komforten och bränsleeffektiviteten. Samtidigt tar man ett steg mot den självkörande teknik som Audi kallar piloted driving.

Den adaptiva farthållaren (ACC) med Stop&Go inklusive kökörningsassistent spelar en central roll. Den stöttar föraren i långsamtgående trafik i hastigheter upp till 65 km/h, bromsar och accelererar själv och kan temporärt även ta över styrningen på välmarkerade vägar. Den prediktiva effektivitetsassistenten analyserar GPS information från bilens omgivning och hjälper till att spara bränsle genom att ge föraren rekommendationer i körningen – en unik funktion i segmentet.

Audi A5 Cabriolet

Foto: Audi

Collision avoidance assist ingriper om bilen måste köra förbi ett hinder för att undvika en olycka. Baserat på data från kameran i fronten, ACC och radarsensorer, räknar den ut en rekommenderad körlinje inom en bråkdel av en sekund. Utöver dessa erbjuds en rad assistanssystem som turn assist (vid vänstersväng), parkeringsassistans, cross traffic assist rear (vid utbackning ur parkeringsficka), exit warning (vid urstigning), kamerabaserad vägskyltsavläsning, Audi active lane assist (filhållare) och Audi side assist (dolda vinkeln varnare).

Audi A5 och S5 Cabriolet har omfattande utrustningsmöjligheter. Som standard ingår xenon strålkastare, Audi Connect Safety & Service, Audi drive select och dellädersäten. De nya utrustningslinjerna säkerställer att det finns ett stort urval för att kunna personifiera sin bil efter eget tycke och smak.

Nya Audi A5 och S5 Cabriolet kommer till återförsäljarna i mars 2017. Priset för A5 Cabriolet startar på 428.000 och för S5 Cabriolet på 695.000.

Bränsleförbrukning beroende på hjulstorlek:

2.0 TFSI quattro S tronic 252 hk: Bl. körning: 6.3 - 6.6 l/km, CO2 utsläpp: 144-151 gr/km.
2.0 TDI S tronic 190 hk: Bl. körning: 4.5 – 4,7 l/km, CO2 utsläpp: 124-118 gr/km.
3.0 TDI quattro S tronic 160 kW: Bl. körning: 4.9 – 5,2 l/km, CO2 utsläpp: 128-137 gr/km
S5 Cabriolet: Bl. körning: 7,7 – 7,8 l/km, CO2 utsläpp: 175-177 gr/km

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig