Alfa Romeos nya bergsbestigare

Alfa Romeos senaste har precis visats på bilsalongen i Los Angeles. Det handlar om den första crossovern från den italienska tillverkaren på ett decennium och den heter Stelvio.

Nya Stelvio är utvecklad i Alfa Romeos anrika utvecklingscenter i Modena, mitt i hjärtat av Italiens motorbälte, och kommer att byggas vid den nyligen renoverade Cassino-fabriken där den tillsammans med nya Giulia tillverkas på en dedikerad produktionslina.

Namnet har Stelvio ärvt från Italiens högsta bergspass (och det näst högsta i Europa). Där sveper en 20 kilometer lång väg längs mer än 75 kurvor upp till 2 758 meter över havet. Här har tävlingscyklister och motorsportsförare tävlat i årtionden och tävlingsandan ligger ingrodd i marken.

Med en längd på 468 cm, en höjd på 165 cm och en bredd på 216 cm, förmedlar nya Stelvio styrka och dynamik i kombination med en kompakthet. Quadrifoglio-versionen som nu debuterar på bilsalongen i Los Angeles har dessutom sidokjolar med kolfiberinlägg som ytterligare förstärker den sportiga karaktären. De främre och bakre stötfångarna och de kraftfulla hjulhusen gör att Stelvio Quadrifoglio mer liknar än en sportbil än en traditionell crossover i segmentet.

Stelvio Quadrifoglio är utrustad med den 510 hästkrafter starka 2,9-liters V6 BiTurbo-motorn med en åttaväxlad automatlåda. Utvecklad med inspiration från Ferrari och med deras teknisk kunskap är den sexcylindriga BiTurbo-motorn tillverkad helt i aluminium för minimal vikt. Och trots sin prestanda är motorn mycket effektiv med låg bränsleförbrukning, tack vare automatisk cylinderavstängning. Den åttaväxlade automatlådan från ZF är speciellt kalibrerad för att växla på bara 150 millisekunder i Race-läge samtidigt som växellådan har en upplåsningsfunktion för att bättre utnyttja motorns vridmoment.

Förutom 510-hästarsmotorn kommer också Stelvio med den 280 hästkrafter starka 2,0 Turbo-motorn, som även den kommer i kombination med åttaväxlad automatlåda.

För att värna Alfa Romeos tekniska traditioner får elektroniska assistanssystem inte vara påträngande på körningen, i stället ska den bara underlätta körupplevelsen som bygger på ett välutvecklat chassi och stötdämpning. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är också utrustad med den nya Alfa DNA Pro-körlägesväljaren som anpassar bilens dynamik beroende på förarens val bland Dynamic, Natural, Advanced Efficiency och Race. Nya Stelvio Quadrifoglio är fyrhjulsdriven med Q4-teknik. Genom att fördela kraften mellan det främre och bakre hjulparet i realtid levereras alltid optimal prestanda, effektivitet och säkerhet.

För första gången kombineras dessutom Alfa Torque Vectoring med Q4-fyrhjulsdrift och systemet optimerar kraftdistributionen mellan vänster och höger hjul. Två kopplingar integrerade i bakaxeln gör det möjligt att fördela kraft till varje hjul individuellt och därmed mer effektivt utan onödiga ingrepp från stabiliseringssystemet.

Tillsammans med AlfaLink-tekniken för hjulupphängningen och bromssystemet Integrated Brake System levererar nya Stelvio maximal körglädje med bästa uppträdande oavsett underlag – allt kontrollerat av Alfa Chassis Domain Control (CDC) som övervakar och koordinerar bilens system. Genom det sköter bilen automatiskt assistans- och säkerhetsfunktioner samtidigt som fyrhjulsdriften optimeras och motorns gasrespons kan anpassas.

Detta är alltså en riktigt avancerad bil som vi svenskar dock får vänta på till nästa år. Exakt när den finns hos handlarna och vad prislappen kommer att bli, är ännu inte klart.

author image

Håkan Nilsson

Kontakta mig